Skip to main content

De impact van de opleiding Jonge kind specialist op kinderen, collega’s en onderwijsinstellingen

  • 27 augustus 2024
  • Door: Kim Smolenaars & Marie Catherine Wetzels

De ontwikkeling van jonge kinderen is van cruciaal belang. De eerste jaren van een kind vormen de basis voor hun toekomstige cognitieve, sociale en emotionele groei. Tijdens deze fase ontwikkelen kleuters belangrijke vaardigheden, zoals taalvaardigheid, probleemoplossend vermogen en sociale interacties. Onderwijs aan jonge kinderen speelt hierbij een belangrijke rol door hen een stimulerende en veilige leeromgeving te bieden. De opleiding Jonge kind specialist van Avans+ sluit perfect aan bij het creëren van een stimulerende en veilige leeromgeving. In deze blog delen enkele (oud) deelnemers van de opleiding hun ervaringen. 

Waarom de praktijkgerichte opleiding Jonge kind specialist bij Avans+?

De opleiding Jonge kind specialist is een praktijkgerichte post-bacheloropleiding die jou als professional in het primair onderwijs voorbereidt op het bieden van hoogwaardig onderwijs aan jonge kinderen. Deze post-hbo-opleiding richt zich specifiek op de unieke ontwikkelingsbehoeften van kinderen in groep 1 en 2 van het primair onderwijs. In deze fase maken kinderen cruciale groeistappen op het gebied van talloze vaardigheden en daarnaast ook wat betreft emotionele ontwikkeling. De opleiding Jonge kind specialist van Avans+ biedt diepgaande kennis en praktische vaardigheden om deze ontwikkelingen optimaal te begeleiden en te stimuleren.

“Wat ik heel goed vind aan deze opleiding is dat wat ik vandaag leer, ik morgen toe kan passen.”

Ontwikkeling van didactische vaardigheden voor onderwijsprofessionals die werken met jonge kinderen

De post-bacheloropleiding Jonge kind specialist van Avans+ zorgt ervoor dat jij als onderwijsprofessional je didactische vaardigheden ontwikkelt en/of verfijnt. Mandy Aerts en Karin Hoof, beide leerkracht van groep 1 & 2 en alumni van de opleiding Jonge kind specialist bij Avans+, onderschrijven het praktische karakter van de opleiding. 

Mandy: “Na een aantal opleidingsbijeenkomsten zag ik al resultaat. Zo kon ik al snel betere spelanalyses maken en wist ik beter hoe ik het spel van de kinderen kon verbreden en verdiepen. Ook het gerichter en bewuster kijken naar, en het observeren van kinderen, ging me snel beter af. Door onze huidige manier van begeleiden gaat het spel in de groep naar een hoger niveau. Nieuwe kinderen willen bijvoorbeeld veel eerder leren lezen. Ook op het gebied van beginnende gecijferdheid zie ik positieve ontwikkelingen.”

Karin: “Wat ik heel goed vind aan deze opleiding is dat wat ik vandaag leer, ik morgen toe kan passen. Zo kon ik al heel snel het spel beter begeleiden met tips over het didactisch handelen. Met de ingezette inzichten rondom spel is het plezier in de groep zichtbaar vergroot.”

“De opleiding heeft ook mijn school veel opgeleverd. Zo kon ik mijn kennis over het jonge kind inbrengen in de nieuwe schoolvisie.”

Omdat de opleiding praktijkgericht is, kun je direct en concreet aan de slag met hetgeen je leert in de opleiding. Hierdoor kun je ook werken aan een vraagstuk dat leeft binnen jouw onderwijsorganisatie. Op deze manier groei je niet enkel als individu maar help je ook met de ontwikkeling van jouw onderwijsorganisatie of -stichting. Yvonne Schreuder, (oud)deelneemster van de opleiding, illustreert dit vanuit haar eigen praktijk.

Yvonne: “De opleiding heeft ook mijn school veel opgeleverd. Zo kon ik mijn kennis over het jonge kind inbrengen in de nieuwe schoolvisie, die eerst vooral was gericht op de groepen 3 tot en met 8. Ook heb ik een map samengesteld waarmee mijn collega’s en ik een ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters beter kunnen herkennen. Daarnaast heb ik ideeën uitgewerkt voor bewegend leren. Vooral kleuters moeten niet te lang stilzitten, anders nemen ze niets meer op. Deze ideeën zijn zó goed ontvangen, dat ik ze binnenkort mag presenteren bij het bestuur van onze onderwijsstichting.”

Groei in persoonlijk leiderschap door de opleiding Jonge kind specialist

Dat niet enkel de didactische vaardigheden tijdens de opleiding aan bod komen, maar dat de opleiding ook een stimulans is voor je persoonlijk leiderschap, bevestigt Yvonne. Yvonne kwam bij de opleiding uit via een vriendin. Het stukje persoonlijke groei wat ze door de opleiding ontwikkeld heeft, was voor haar vooral een verrijking. “Een vriendin van mij had bij Avans+ de opleiding Jonge Kind Specialist gevolgd en zij raadde die van harte aan. En terecht: het is een leuke, interessante opleiding waar ik veel van heb geleerd. Ik sta nu steviger in mijn schoenen en kan mijn mening beter motiveren en onderbouwen vanuit de theorie. Je leert van de docent én van de andere deelnemers, want op iedere school is de situatie weer anders. Daarnaast krijg je meer inzicht in je eigen functioneren en persoonlijkheid. Je vraagt je collega’s bijvoorbeeld bewust om feedback en je krijgt handvatten om met je ontwikkelpunten aan de slag te gaan", aldus Yvonne.

Zelf aan de slag met de opleiding Jonge kind specialist?

Ben je nieuwsgierig geworden naar de opleiding en wil je de stap zetten naar meer coördinerende taken en verantwoordelijkheden? Download dan onze brochure voor de opleiding Jonge kind specialist of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan. We komen graag met je in contact.

Over de auteur

Kim Smolenaars is opleidingsmanager voor de lerarenopleidingen van Avans+.