Vernieuwde Master voor leiderschap in het onderwijs (MLO): flexibel, persoonlijk en praktijkgericht
Als je werkt in het onderwijsmanagement, heb je het al druk genoeg met je werk als bestuurder, rector of schooldirecteur. Maar ook een gezin of verenigingsleven vragen de nodige aandacht. De tijd díe je investeert om je onderwijskundig leiderschap te professionaliseren, wil je daarom zo slim mogelijk besteden. Op basis van je eerder verworven kennis en ervaring. En op het tempo dat jou uitkomt. Opleidingsmanager Jolanda Kivits legt uit hoe de Master Leiderschap in onderwijs de afgelopen jaren op basis van deze behoeften van onderwijsprofessionals is doorontwikkeld tot flexibele master, waarin jouw persoonlijke leerroute en de praktijk centraal staan.
Studeer flexibel naast je werk en privéleven
Jolanda: “Onze master is opgedeeld in verschillende masterclasses, waardoor je als deelnemer gemakkelijk pauzes in kunt lassen. Je leert online, met je leerteam en gaat tijdens de bijeenkomsten verder de verdieping in met een expert. Ook is het mogelijk om naast deze vorm van contactonderwijs te kiezen voor individueel online onderwijs of helemaal zelfstandig onderwijs. Hierdoor kun je zelf bepalen hoe, waar en wanneer je leert.”
Stel je persoonlijke leerroute samen
“In de Master Leiderschap in onderwijs sta jij als deelnemer centraal - niet het onderwijsprogramma. We gaan met je in gesprek over je werkervaring en eerder gevolgde opleidingen. Zo geven we gezamenlijk kleur aan je persoonlijke leerroute. Je kunt bijvoorbeeld een vrijstelling krijgen voor de eerste 30 weken van de eerste fase van de master, als je je diploma Schoolleider vakbekwaam al hebt behaald. Daarnaast ben je vrij in het kiezen van een onderwijsvorm die bij jou past. Wil je klassikaal les met een ervaren docent en leren van en met een leerteam? Of heb je voldoende aan online onderwijs en soms een 1-op-1 gesprek met de docent? Ook op inhoud valt er wat te kiezen! Je kunt uit acht masterclasses kiezen waarvan je er drie volgt die goed aansluiten bij je eigen ontwikkelbehoefte en die van de organisatie waarin je werkt.”
- Een deelnemer aan de MLO schreef –
“De opleiding geeft een mooie mix van zelfstandig werken, het sparren in leerteams en het leren van experts. Er zit veel expertise bij de docenten.”
Volg losse masterclasses
“De opleiding bestaat uit losstaande masterclasses van 10 weken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor Stakeholdermanagement en overtuigingskracht, Financieel management, Veranderdynamiek of Innovatie en ondernemerschap. De masterclasses zijn ook los te volgen, bijvoorbeeld omdat je je punten voor je herregistratie voor het Schoolleidersregister PO wilt behalen. Of omdat je eerst wilt kennismaken met een stukje van de master om te ervaren of de master bij je past.”
Leer van andere sectoren
“Andere deelnemers geven aan dat zij het leren van andere (onderwijs)sectoren zeer waardevol vinden”, vertelt Jolanda. “Veel onderwijsprofessionals zijn hetzelfde opgeleid en hebben dezelfde achtergrond. Binnen de MLO werken we bewust met gemixte groepen met deelnemers vanuit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en het bedrijfsleven. Je volgt naast onderwijsgerichte masterclasses ook bedrijfskundige masterclasses. De docenten die deze masterclasses verzorgen, werken zelf ook in verschillende sectoren. Op deze manier geven we je andere brillen om door te kijken en ontwikkel je krachtig leiderschap om beslagen ten ijs de uitdagingen van het onderwijs aan te pakken.”
Breng theorie direct in de praktijk
“Wat verder kenmerkend is aan deze masteropleiding, is dat de praktijk centraal staat. Je rondt je eigen onderwijs praktijkopdrachten af (integrale beroepsprestaties). Daarmee toon je aan dat je de theorie beheerst en deze op masterniveau kunt toepassen in de praktijk. Daarbij reiken onze docenten literatuur aan, maar ze stimuleren je ook om zelf op zoek te gaan en zo nieuwe inspiratie op te doen. De praktijk is voor ons zelfs zó belangrijk dat we alleen deelnemers toelaten met een leidinggevende functie. Dat is nodig om de opdrachten uit te kunnen voeren. Uiteindelijk haal je op deze manier het meeste uit je opleiding en komt dat getuigschrift voor je Master of Arts-titel snel en efficiënt in zicht.”
- Een deelnemer aan de masterclass Organisatieontwikkeling schreef –
“De combinatie tussen werk en het volgen van de master is voor mij zeer prettig, doordat ik alles goed kan toepassen in mijn werkomgeving. Ik heb niet zozeer het gevoel dat ik echt voor school bezig ben of specifiek alleen maar met werk. Ik krijg andere inzichten in mijn organisatie die ik hiervoor niet had.”
Vraag een adviesgesprek aan
Ben je benieuwd of de Master Leiderschap in onderwijs bij jou past? Lees onze brochure of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan. Samen met een opleidingsmanager kijk je naar jouw ambitie, hoe de MLO aansluit bij jouw groeipad en welk studieprogramma voor jou het beste werkt.
Bekijk ook onze andere opleidingen voor schoolleiders.