Asito heeft zich van een schoonmaakbedrijf ontwikkeld tot een vraaggestuurde aanbieder van een zeer breed pakket aan facilitaire diensten. Dat doen zij met ruim 12.000 gekwalificeerde medewerkers, die zich enthousiast inzetten om voor  opdrachtgevers een optimaal resultaat te bereiken. Onder deze 12.000 medewerkers ook een flink aantal vestigingsmanagers die in de toekomst meer geadviseerd en beter ondersteund willen worden door de plaatselijke case managers. Om deze case managers voor te bereiden op hun nieuw rol, is er een ontwikkeltraject op maat gestart met Avans+.

Tijdens de opleiding zijn de case managers getraind op het gebied van adviesvaardigheden en financiële onderbouwing van verzuimproblematiek.

Van uitvoerder naar adviseur

Asito heeft een nieuw verzuimprotocol opgesteld. De rol van de case manager wordt daarin meer die van adviseur dan die van uitvoerder. Vestigingsmanagers  voeren de regie op verzuim en re-integratie. Zij worden daarbij ondersteund door casemanagers.

Het belang van een goed verzuimbeleid heeft voor een vestigingsmanager direct invloed op de resultaten van die vestiging. De gemaakte marges kunnen al snel worden verhoogd door het beter inzetbaar maken van het personeel. Daarin hebben de casemanagers handvaten gekregen om op dit terrein berekeningen te maken die de vestigingsmanagers de juiste ‘stuur informatie’ geeft.

Trots op diploma

Op 7 februari 2013 zijn de case managers geslaagd voor de postbacheloropleiding Adviseur regie op verzuim met de sociaal accountant methode. Vorige week hebben zij de diploma’s trots in ontvangst genomen.

Een deelnemer over de training: “de opleidingstijd was kort, echter was de begeleiding dusdanig goed dat dit geen enkel probleem opleverde. De evaluatie momenten zijn erg leerzaam zowel je eigen casus als die van je collega's zijn mooie leermomenten. Door de aanpak krijg je inzicht in je eigen kunnen en verbeterpunten. Zeer waardevol en andere inzichten verkregen”.