DE MEERWAARDE VAN STRATEGISCHE PERSONEELSPLANNING (SPP)

Angèle werkt als HR-functionaris bij Detailresult Groep. Deze organisatie is ontstaan uit een fusie van supermarktketens Dekamarkt en Dirk van den Broek. Opgeteld hebben de ketens ruim 200 vestigingen en ongeveer 20.000 medewerkers. “Binnen de supermarktketen hebben we een eigen slagerij. Hier produceren we op ambachtelijke en industriële wijze de vleesproducten voor al onze supermarkten. Deze manier van werken vraagt de inzet van professionele slagers om puur vraaggericht te kunnen werken. Tegenwoordig is het lastig om nieuwe slagers aan te trekken, want het is een uitstervend beroep. Er zijn nog nauwelijks jongeren die de slagersopleiding volgen. Dat is een uitdaging voor ons”, bekent Angèle. “We weten dat iedereen een keer met pensioen gaat. Op het moment dat je er met SPP dieper mee aan de slag gaat, neem je meer facetten mee dan alleen maar pensioen. Zo heeft de ontwikkeling naar een ultra vers centrum bijvoorbeeld invloed op de kwalitatieve bezetting. Door de grotere vraag naar ambachtelijke en onderscheidende producten zal het opleidingstraject van een slager naar verwachting met één jaar toenemen. Daarnaast dient de toekomstige medewerkers opgeleid te zijn op het gebied van certificering en waardering (‘eerlijk vlees’). Dit tezamen met de afname van de huidige kwantitatieve bezetting maakt dat er voor DRP Slagerij een uitdaging ligt in het werven, opleidingen, binden en boeien van productieslagers. Door middel van SPP kan ik bekijken wat het over 5, 10, 15 jaar doet in onze organisatie. En waarmee we aan de slag moet om een tekort aan slagers te voorkomen. 

Nieuwsgierig naar hoe Angèle de totale opleiding Strategisch HR-adviseur heeft ervaren? Klik hier.