Een voltijd bacheloropleiding HRM ziet er tegenwoordig bij Avans Hogeschool in Breda heel anders uit. De studie HRM aan Avans Hogeschool is rigoureus veranderd. Had je ooit kunnen bedenken te studeren zonder colleges, tentamens en boekenlijst? Het is de realiteit van vandaag. Er zijn workshops, sparringsessies en praktijkopdrachten, maar bottomline is dat studenten, binnen bepaalde kaders, zelf verantwoordelijk zijn voor hun leerroute. We praten daarover met Roel Guliker, student van de eerste lichting van de vernieuwde HRM opleiding.
Via Roel komen we ook te weten met welke ervaringen en verwachtingen nieuwe professionals de komende jaren de arbeidsmarkt op gaan. Met Roel komen vele duizenden nieuwe medewerkers bedrijven en organisaties binnen. Om deze young professionals te motiveren, enthousiasmeren en te ontwikkelen vormt een mooie uitdaging voor HR-professionals. Sleutelwoorden: flexibiliteit, vrijheid en realisme.
Het nieuwe leren
Leren ziet er tegenwoordig heel anders uit dan wij gewend waren. Hoe ziet jouw opleiding eruit?
Het eerste half jaar is een gemeenschappelijk programma met andere economische opleidingen (Accountancy, Finance & Control en Bedrijfskunde). Daarin worden twee grote projecten gedaan en wordt een brede (theoretische) basis gelegd. Na dat half jaar start de student echt in de HRM-opleiding. Daar staan de concepten ‘student in the lead’ en ‘avontuurlijk leren’ centraal. Dat is leren vanuit actuele vraagstukken in de praktijk.
Vanaf het tweede half jaar werken we een jaar aan kleine en grote praktijkopdrachten voor organisaties die opdrachten uitzetten bij Avans Hogeschool. Per opdracht komt een specifieke competentie aan de orde en zijn studiepunten verdeeld. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat een nieuw HR-handboek nodig heeft. Die opdrachten maken we dan in werkgroepen. Je kunt hierin kiezen bij welke opdracht je aansluit en of je het minimum of maximum van het aantal studiepunten voor een onderwerp wil. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om individuele nadrukken te leggen en een onderscheidend profiel te ontwikkelen.
Plannen was hierin wel echt een uitdaging voor me, maar daarbij heb ik begeleiding aangevraagd. Ik heb daarin moeten leren dat het verstandig is om te beginnen met een aantal grotere opdrachten bijvoorbeeld, zodat ik later in het jaar niet in tijdsnood kom.
En het vervolg?
Daarna volgt een stageperiode van ongeveer een jaar voor 4 dagen per week. Ik heb gekozen voor een stage van 2 keer 5 maanden bij één bedrijf, in mijn geval de Efteling. Maar het is ook mogelijk om twee stages van vijf maanden te doen.
Tijdens het Senior Semester (het tweede half jaar in het derde jaar), doen we twee grote opdrachten én hebben we uitdagende persoonlijke ontwikkelingsdoelen. Op dit moment werken we met een groep van 7 studenten. Een kleine groep, waarin sommige studenten ervoor hebben gekozen eerst hun minor te doen. Dat doe ik net iets anders: ik sluit mijn studie af met mijn minor.
Praktijkgericht
Geen colleges, geen boekenlijst. Mis je de theoretische achtergrond niet?
Nee, helemaal niet. Als je zaken kunt terugvinden, hoef je niet alles te weten. Maar in het eerste half jaar hebben we natuurlijk wel flink wat theoretische kennis opgedaan. Daarnaast hebben we de verantwoordelijkheid om zelf kennis te verwerven en dat kan makkelijk, want op de hogeschool is veel literatuur beschikbaar. In het begin van iedere opdracht wordt door de groep een theoretisch kader rond het betreffende vraagstuk gemaakt. Dus we zijn gewend op die manier te werk te gaan. Colleges, een verplichte literatuurlijst en kennistentamens mis ik niet – die motiveren mij en andere studenten toch niet en het sec uit je hoofd leren van kennis voegt niets toe. Het gaat immers over de toepassing ervan in de praktijk en dat het daarbij aansluit.
Hoe belangrijk zijn de praktijkopdrachten?
Dankzij alle praktijkopdrachten die ik heb gedaan, heb ik veel bedrijven leren kennen en veel ervaring opgedaan. Als ik me heb ingeschreven voor een opdracht die ik interessant vind, ben ik ook veel gemotiveerder om daarmee aan de slag te gaan. Bij het zoeken van een stage is dat ook een voordeel. Je kent dan al enigszins het klappen van de zweep. Dat is echt positief. Al die opdrachten variëren enorm in soort, intensiteit, niveau, omvang, inhoud en begeleiding. Ik heb hierdoor dus al veel aspecten en invalshoeken van HR gezien. Ik denk dat we allrounder zijn dan mensen vaak denken.
In plaats van docenten lopen hier voornamelijk coaches rond, toch?
Klopt, er zijn nauwelijks colleges, dus weinig docenten. Maar elke opdracht wordt begeleid door een coach en daarnaast heeft iedereen een persoonlijke hoofdcoach, vergelijkbaar met een mentor. Het is goed om te weten dat een coach echt een andere rol heeft dan een docent. Het gaat niet meer om klassikale kennisoverdracht. Het gaat over begeleiding, sturing, discussie op de momenten dat je daar behoefte aan hebt.
Kijken naar de toekomst
Hoe zie jij je nabije toekomst? Ga je werken na deze studie?
Het is niet mijn ambitie om een 9-tot-5-baan te hebben, een baan waar actie ontbreekt. Ik ben gemotiveerder als ik het gevoel heb actief bezig te zijn. Eventueel op reis, gesprekken voerend met alles en iedereen. Ik wil graag voorkomen dat ik voornamelijk aan een bureau zit. Maar eerst ga ik nog verder studeren. Ik geloof absoluut dat het mijn kansen op de arbeidsmarkt vergroot.
Wat moet een baan je bieden?
Ik wil graag werken in een omgeving waar veel interactie is, waar iedereen streeft naar verbetering. Met veel eigen vrijheden en ruimte om plannen te maken. Flexibiliteit is belangrijk. Ik ben daar nu aan gewend en dat bevalt prima. Maar ik ben realistisch en ik weet van huis uit niet beter dan dat hard werken erbij hoort. Ik kies voor een fulltime baan. Daarbij is een combinatie van een goed inkomen, werkplezier en mogelijkheden om me te ontwikkelen belangrijk voor mij. .
Hoe kijk je naar opleiden en ontwikkelen wanneer je gaat werken?
Ontwikkeling is iets vanzelfsprekends, dat doe ik ook op eigen initiatief. Maar ik geloof dat mijn generatie straks weinig behoefte heeft aan een klassikaal iets. Dingen doen en ervaren – dat spreekt mijn generatiegenoten en mij aan. Leren doe je zowel tijdens als buiten je werk. Een coach kan daarbij een stimulerende rol spelen. Voorop staat dat je leert op de manier die je het best ligt en die je het fijnst vindt.
Waar moeten bedrijven in jouw ogen op letten bij het contact met studenten en eventueel toekomstige medewerkers?
Verplaats je in de student van nu. Kijk bijvoorbeeld ook naar de uitstraling en presentatie van je opdrachten en de organisatie tijdens de kennismaking. Communiceer actief met studenten en laat merken dat je openstaat voor vragen. Ik weet zeker dat de meeste studenten zich realiseren dat ze nog veel ervaring moeten opdoen, maar dat wil in onze ogen niet zeggen dat je dat met minder aantrekkelijke opdrachten en projecten zou moeten doen. Misschien is het allerbelangrijkste wel dat studenten voor vol worden aangezien.