In deze blog geeft onze docent Ton Bruining een inkijkje in de opleiding Leiderschap met impact. Met zijn jarenlange ervaring in leiderschap en organisatieontwikkeling weet hij als geen ander hoe je als leider écht verschil maakt. Ton neemt je mee in de kern van de module: van het verschil tussen persoonlijk en wendbaar leiderschap, tot het werken met organisatiekundige systeemtheorie en het Leadership Agility-model. Ook ontdek je hoe deelnemers leren omgaan met moderne organisatievormen, teamontwikkeling en praktijkgerichte leiderschapsinterventies.
Persoonlijk leiderschap versus leiderschap met impact
Wat maakt leiderschap écht impactvol? In de opleiding Leiderschap met impact ontdekken deelnemers dat leiderschap niet draait om de baas te spelen, maar om daadwerkelijk het verschil te maken voor medewerkers, teams en voor de organisatie als geheel. Waar persoonlijk leiderschap draait om regie nemen over je eigen leven, over handelen vanuit je waarden en doelen, richt Leiderschap met impact zich op dienstbaar en wendbaar leiderschap. Persoonlijk leiderschap blijft belangrijk, maar legt andere accenten. In de module leiderschap met impact staat het grotere geheel centraal, niet alleen het individu.
Kijken naar het grotere geheel met systeemtheorie
Aan de hand van een organisatiekundige systeemtheorie leren deelnemers scherp te kijken naar hun organisatie. Ze analyseren wat er speelt in de omgeving, markt en het netwerk en onderzoeken hoe structuur, cultuur en de daarmee verboden dynamiek bijdragen aan, of juist afleiden van, de bedoeling van de organisatie. Tijdens de opleiding worden de deelnemers ook gestimuleerd om hun blik vooruit te richten: Wat komt er op de organisatie af en wat vraagt dat van leiderschap?
Het Leadership Agility-model in de praktijk
Een belangrijk fundament in de opleiding is het Leadership Agility-model van Meyer & Meijers. Met behulp van dit model leren deelnemers om situatiebewust te handelen, met oog voor verschillende perspectieven en met het vermogen om flexibel te schakelen tussen verschillende leiderschapsstijlen. Want impactvol leiderschap ís wendbaar leiderschap: snappen wat een situatie vraagt, een juiste aanpak kunnen kiezen en naar behoefte kunnen schakelen naar de juiste leiderschapsstijl en het handelen dat daarbij hoort.
Een breed repertoire aan leiderschapsinterventies ontwikkelen
Deelnemers ontwikkelen tijdens de opleiding een breed repertoire aan leiderschapsinterventies. Ze onderzoeken de relatie tussen leiderschap en organisatiecultuur en verdiepen zich in moderne organisatievormen zoals de netwerkorganisatie, waarin hiërarchie plaatsmaakt voor samenwerking en gedeeld eigenaarschap. Daarnaast is er veel aandacht voor teamontwikkeling. Deelnemers leren hoe ze teams kunnen begeleiden in hun groei, eigenaarschap kunnen stimuleren en collega’s actief kunnen betrekken bij het realiseren van de bedoeling. Praktische werkvormen en methoden helpen hen om samenwerking en zelforganisatie van de teams waaraan ze leiding geven te versterken.
Leren in een veilige en stimulerende omgeving
Het leerproces wordt tijdens de opleiding ondersteund met opdrachten, collegiale uitwisseling en ontwikkelingsgerichte feedback van een betrokken docent. Zo ontstaat een veilige en stimulerende leeromgeving voor professionele groei. Elke bijeenkomst worden deelnemers uitgedaagd hun comfortzone te verlaten. Via reflectie, oefenen, feedback en praktijkcasussen leren ze niet alleen over leiderschap maar vooral wat de situatie van henzelf als leider vraagt.
Leiderschap met impact: ervaringsgericht leren en echt verschil maken
Leiderschap met impact is geen theoretisch vak maar een ervaringsgerichte leerreis. Deelnemers ontwikkelen visie, wendbaarheid én persoonlijk leiderschap en maken zich klaar om vanuit hun rol echt verschil te maken.
Ton Bruining is opleider, adviseur en trainingsacteur. Hij geeft les bij Avans+ bij onder andere de opleiding Leiderschap met impact. Verder is ton gepromoveerde pedagoog, onderwijskundige en organisatiekundige.