Skip to main content

'Het Gesprek:' deelnemers aan het woord over veranderingen in het hoger onderwijs en de meerwaarde van hun masteropleiding voor zichzelf, de hogeschool en hun studenten

  • 26 oktober 2023
  • Door: Arianne Rijken

In “Het Gesprek” gaan telkens verschillende mensen, die betrokken zijn bij de bedrijfskundige masteropleidingen van Avans+, in gesprek met elkaar over trends en ontwikkelingen in de maatschappij. In deze editie sprak onze opleidingsmanager Arianne met 3 van onze deelnemers: Pleunie Warnink, Ab Postma en Marcel Kars. Zij volgen de Master of Strategic Management en zijn werkzaam als docent bij Avans Hogeschool. In dit gesprek komt de veranderingen die zij zien in het onderwijs aan bod en de manier waarop hun eigen masteropleiding hen helpt in hun persoonlijke ontwikkeling en die van hun studenten. 

Arianne: “Welkom, fijn dat jullie er zijn. Even voor de volledigheid: jullie zijn alle 3 werkzaam bij Avans Hogeschool. Ab en Pleunie werken daar als docenten. Marcel is ooit begonnen als docent en werkt momenteel als coördinator sector Economie en Management. Daarnaast hebben Marcel en Pleunie ieder ook nog een eigen organisatie op het gebied van coaching en trainingen. We zijn hier vandaag bijeen om even kort met elkaar te bespreken welke trends en ontwikkelingen jullie zien in jullie vakgebied. Kunnen jullie daar misschien iets meer over vertellen vanuit je rol binnen het onderwijs?”. 

Ab: ''Jazeker, ik denk, als je kijkt naar het onderwijs, dat het heel erg in ontwikkeling is. De wereld verandert heel snel. Vergrijzing stijgt, vergroening daalt. Dus wij moeten echt veranderen om bij te blijven op de markt, de klant en de student. Dat merk je aan de docenten zelf ook. Die moeten op een andere manier lesgeven. Het curriculum verandert ook. Ik had daar eigenlijk nooit zo’n beeld van voordat ik vier jaar geleden in het onderwijs ging werken. Want studenten veranderen en de inhoud verandert mee. Daar ben ik dagelijks mee bezig en dat vind ik heel erg leuk. Dat is ook voor mij de reden geweest om deze opleiding te gaan volgen.''

Pleunie: ''Ik herken dat ook wel, er is continu verandering in het onderwijs en wat Ab ook zegt: de student verandert. Daarmee is het onderwijs flexibeler geworden. Vroeger had je een aanbod en dan was het meer ‘take it or leave it’ voor een student. Nu kan een student zelf kiezen, wat betekent dat wij als docenten er ook anders in moeten gaan staan. Als ik dan de link leg naar mijn eigen Master of Strategic Management opleiding: het is wel handig als je strategisch snapt hoe dat in elkaar steekt binnen de hogeschool, zodat je als docent kan mee bewegen. Anders overkomt het je allemaal en als dingen je overkomen dan wordt het lastig werken.''

 “Als je naar die veranderingen kijkt, heeft Avans Hogeschool daar een bepaalde visie op?”

Pleunie: ''Ja, die hebben daar zeker een visie op wat uitgelegd wordt in verschillende visiedocumenten en filmpjes. Vanuit het bestuur wordt dat uitgedragen en verder de organisatie in verspreid. Het is aan ons als docenten, maar ook andere collega’s, om dat op te pakken en er je eigen draai aan te geven. Dus je moet je wel senang kunnen voelen binnen de omgeving waar je voor werkt.''

Marcel: ''Daar wil ik graag iets aan toevoegen. Als je kijkt naar het oude onderwijs, had je vooral een soort van zendmasten voor de klas staan die vooral aan het vertellen waren wat de studenten al in de boeken hadden kunnen lezen en inmiddels ook al op Youtube hadden kunnen zien. Nu wordt er veel meer vanuit een Blended Learning methodiek les gegeven. Dus eerst een klein stukje behandelen van de theorie. Vervolgens met die theorie aan de slag gaan tijdens het college, om daarna dit mee te nemen naar de eigen beroepspraktijk van de student. Zo krijg je een mooie drie eenheid van fysiek onderwijs, online onderwijs en de praktijk. Online onderwijs houdt niet in dat we drie uur lang via teams gaan zenden. Op onze online omgeving kun je allerlei documenten, filmpjes, kennisclips en dergelijke kwijt, zodat de student op zijn manier in zijn tijd de informatie tot zich kan nemen. En om dat vervolgens in zijn eigen beroepspraktijk toe te passen. We kennen ook steeds minder echt ouderwetse tentamens, we werken veel meer naar een beroepsproduct toe aan het einde van zo’n college reeks, waardoor het voor een student veel meer gaat leven en vooral voor de praktijk ook direct iets oplevert. Dus daar zien we wel een behoorlijke verschuiving. Tenminste, ik vond dat een behoorlijke verschuiving, want mijn referentiekader was nog dat ik rijtjes moest leren, die in mijn kop moest stampen en die op moest schrijven. Nou, daar gaan we nu gelukkig heel anders mee om.''

“Denk je ook dat het noodzakelijk is, als je kijkt naar de ontwikkelingen in de maatschappij? En dat het een meerwaarde heeft om op deze manier les te geven?”

Marcel: ''Het is een absolute meerwaarde. De afleiding in de maatschappij wordt alleen maar groter. In mijn tijd, in onze jeugd, had je geen mobieltjes en dergelijke. Maar nu weet je sneller dat er aan de andere kant van de wereld iets gebeurd is. Veel sneller dan dat wij dat wisten. Soms wisten wij het helemaal niet. Doordat een student van nu de keuze heeft om op zijn eigen manier en op zijn eigen moment deze informatie tot zich te nemen, heeft dat een absolute meerwaarde. Ook het toepassen in de praktijk, daardoor gaat de theorie veel meer leven. We hebben zelfs studenten gehad die aangeven dat ze het op de oude manier nooit hadden gehaald en nu wel. En dat komt omdat ze het nu zien gebeuren. De stof komt echt tot leven.''

deelnemers msm

“Heb je ook het gevoel, dat er dus ook andere dingen gevraagd of geleerd worden aan/van studenten in jullie geval. Dat er door deze veranderingen ook nieuwe vaardigheden nodig zijn om met de complexiteit om te leren gaan?”

Ab: ''Jazeker, ik ben de oudste van de drie hier. Als je kijkt naar het onderwijs van vroeger, dan zie je bijvoorbeeld dat presenteren er toen helemaal niet in zat. Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Nu zijn presentaties bijna standaard. Als een student bij ons op de hogeschool komt, kunnen ze vaak al presenteren. Natuurlijk is het dan nog wel oppervlakkig, maar het is van belang in het bedrijfsleven. Wij geven les in deeltijd; mensen werken naast hun studie. Hetzelfde eigenlijk zoals bij de Master of Strategic Management. Wij geven de student een stukje theorie mee. Dat is een halve dag in de week en daar begeleiden we ze in, maar dat moeten ze gelijk toepassen in hun eigen werk of bij een medestudent als ze een duo vormen. Dus je ziet dat het onderwijs, wat wij doen in deeltijd, al heel erg aan het veranderen is. Waarbij de student andere vaardigheden nodig heeft. Wat wel een aandachtspunt is, is kennis. Want als je veel meer naar vaardigheden gaat, wordt de kennisfactor wat minder. En dat merk je wel bij de studenten van nu. Vroeger was het veel meer gericht op kennis vergroten en minder op vaardigheden. Nu is die balans een andere kant op aan het gaan. Dat is nog wel een aandachtspunt als je het over strategie hebt en over onderwijs: hoe gaan we daar mee om?''

 “Er zijn wel veel raakvlakken in de wijze waarop wij de Master of Strategic Management bij Avans+ hebben opgebouwd en de wijze waarop jullie bij de deeltijdopleidingen lessen hebben ingericht. Herken je dat en kun je dat dan ook gebruiken in je eigen werk?”

Pleunie: ''De manier waarop hier les wordt gegeven vind ik heel prettig, juist omdat wij nu op dezelfde manier lesgeven. Het is ook leuk om dat zelf eens te ondergaan. Net zoals Marcel ben ik ook nog van de tijd dat we rijtjes uit ons hoofd moesten leren. Dit is een heel andere manier van omgaan met de stof. Ik krijg ook terug van de studenten dat deze manier van leren beter aansluit bij hun leerbehoefte. Dit komt ook omdat ze alles direct kunnen haken aan het werkzaam leven. Maar tegelijkertijd is het ook wel zwaarder dan een boek lezen, omdat je de hele tijd moet kijken van: hoe past dat dan, hoe zit dat dan? Dus ik heb het idee dat we eigenlijk meer van een student vragen dan voorheen. Maar het past ook weer meer in het leven van nu. Dat merk ik zelf ook nog wel eens bij de opleiding; er wordt best wel wat van je gevraagd, maar het zorgt ervoor dat je ogen open gaan en dat je op een andere manier gaat kijken naar de wereld waarin je acteert. Dat je minder snel denkt van: oké het is zo. Nu zijn we veel meer bezig met vragen als waarom, en hoezo, en kan dat dan? Ik wil het prima doen, maar stopt het hier of zit er nog een vervolgstap achter? Dus je gaat veel meer meedenken met de wereld waarin je beweegt. In plaats van dat je dingen snel oké vindt en maar doorkrabbelt. En dat maakt zo’n opleiding voor mij heel leuk. Het zet je hoofd weer aan.''

''Hoe is dat voor jou Marcel? Je bent nu ook met de Master of Strategic Management bezig, in de afronding van fase 1.''

Marcel: ''Het is super leuk om, zoals Pleunie ook aangeeft, het zelf te mee te maken. Wat ik vooral ook een groot voordeel vind: je kunt het ook bijna niet alleen. Heel tof dat je samen in een leerteam zit. Dus dat je, naast de fysieke bijeenkomsten, ook een leerteam hebt waar je vooral mee aan het sparren bent. En doordat alles in de praktijk gebracht wordt, heb je je bedrijfscontext nodig. Als ik dat helemaal alleen zou moeten doen, ga ik het ook niet redden. Op die manier leer je de organisatie nog veel beter kennen en de spelers binnen die organisatie. Het is superleuk dat je je laat verwonderen, zo van: ‘Ooh, werkt dat zo?” Dat komt doordat je die organisatie diep in moet.''

 “Dus door je opleiding leer je ook meer over anderen binnen je eigen organisatie als ik het goed begrijp. Heb je voor jezelf ook al een ontwikkeling doorgemaakt?”

Marcel: ''Ik ben dit jaar begonnen in een andere rol dan die ik nu heb. De eerste Masterclass Organisatieontwikkeling heeft daar ook aan bijgedragen. In die masterclass moesten we op zoek naar een aantal strategische vraagstukken in de organisatie en daar uiteindelijk een advies op uitbrengen. Eén van die adviezen was om een extra rol te creëren en die rol ben ik nu aan het bekleden.''

 “Hebben jullie misschien nog tips of opmerkingen voor toekomstige deelnemers?”

Ab: ''Ik zou deze opleiding gewoon gaan doen. Omdat het je verrijkt. Omdat je andere inzichten krijgt. Voor mij persoonlijk is het echt een verdieping. Ik kom op dingen die ik eigenlijk nooit heb toegepast. Nu gebruik ik het ook echt en dat vind ik leuk. Ik word daar enthousiast van en krijg er energie van. En wat voor mij ook echt het leukste is, is om weer in de klas te zitten. Ik moet oppassen met wat ik zeg natuurlijk, maar af en toe een beetje vervelend doen is ook wel heel leuk.''

Pleunie: ''Ik sluit me helemaal aan bij wat Ab zegt. En wat ik ook nog erg leuk vind, is dat je bij klasgenoten ook nog een beetje kan meekijken. Ze vertellen vrij veel over de bedrijfstakken waar zij in zitten en dat zijn bedrijfstakken waar ik in dit geval weinig mee te maken heb. Dat geeft me toch weer extra inzicht in hoe de maatschappij in elkaar zit. Zorg en onderwijs zijn twee verschillende werelden. Als ik dan hoor hoe bevlogen mensen zijn en hoe zij zich vastbijten in het onderwerp waar ze mee bezig zijn. Het is heel leuk om aan je eigen ontwikkeling te werken, en het is ook super tof om dat bij zo’n groep mensen, waarmee je dit traject in gaat, ook terug te zien. Ik zou willen adviseren om gewoon een masteropleiding te gaan volgen. Je wordt er alleen maar beter van.''

Wil je meer weten?

Wil jij gelijksoortige gesprekken voeren of ben je geïnteresseerd in de onderwerpen die onze deelnemers benoemen? Volg een van onze masterclasses of een volledige master en discussieer met gelijkgestemden over relevante onderwerpen voor jouw organisatie. 

Plaats ook een reactie

CAPTCHA
Vink het onderstaande vakje aan om door te gaan.