Skip to main content

Meer diepgang betekent meer kwaliteit in het onderwijs

  • 17 juli 2019
  • Door: Ton Bruining en Duschka de Brouwer

Het onderwijs is volop in beweging. ProQualis volgt deze ontwikkelingen op de voet, zodat de aangeboden opleidingen aansluiten op de praktijk. Dit is deel 5 uit een serie blogs van Ton Bruining, examinator van de Master leiderschap in onderwijs. Hij gaat in deze serie onder andere in op de behoefte aan meer nieuwsgierigheid, diepgang en bestuurskracht in het onderwijs. In deze blog licht hij toe wat de meerwaarde van diepgang is voor het onderwijs. Ook onze docent persoonlijk leiderschap Duschka de Brouwer geeft hier haar visie op.
“Onze samenleving verandert voortdurend. We zien onder andere meer diversiteit, globalisering en digitalisering”, vertelt Ton Bruining. “Het onderwijs moet hierop inspelen om kinderen en jongeren goed op de toekomst voor te bereiden. Met de huidige werkdruk is dat soms lastig. Daardoor ligt oppervlakkigheid op de loer.”

Afstand nemen

“Tijdens onze opleidingen stimuleren we leerkrachten en schoolleiders daarom om afstand te nemen van de drukte”, vult Duschka de Brouwer aan. “Dat is soms moeilijk: zij hebben het druk, moeten veel ad hoc regelen. Toch is het belangrijk om regelmatig tijd te nemen voor reflectie. Ik stimuleer de deelnemers daarnaast om niet alles te willen vastleggen. Laat mensen liever zelf nadenken en tot inzichten komen. We zijn tegenwoordig steeds meer gewend om overal direct een antwoord op te hebben; Google het en je weet het. Diepgang is juist het tegenovergestelde: afstand en tijd nemen om het kwartje te laten vallen.”

Met elkaar de diepte in

“Tijdens de lessen Persoonlijk leiderschap die ik geef, inspireer ik de deelnemers om hiermee aan de slag te gaan. We bieden instrumenten aan en laten hen zelf nadenken. Wie ben ik? Wat heeft dat voor effect op mijn werk? En wérkt mijn aanpak? Of zijn er misschien nog blokkades of andere zaken waar ik aan kan werken? Via opdrachten gaan de deelnemers met elkaar de diepte in. Wie wil ik zijn? Wat ga ik doen om daar te komen? En hoe bereik ik mijn doel op een manier die voor mij prettig voelt? Om die stappen te zetten, heb je diepgang nodig. De deelnemers bestuderen de theorie en achterhalen actief hoe anderen hen zien.”

Buiten het onderwijs kijken

Ton Bruining: “We leren schoolleiders om de dialoog aan te gaan en niet verstrikt te raken in clichés en kwaakspraak. Om meer diepgang te ontwikkelen als wapen tegen hypes en modieuze toverspreuken. Deelnemers aan de Master leiderschap in onderwijs gaan hiermee aan de slag in meerdere businessprojecten, juist ook bij organisaties buiten het onderwijs. Zo helpen we hen om meer diepgang te ontwikkelen.”

Uitgaan van je kracht

“Diepgang klinkt misschien zwaar, maar dat is het niet”, legt Duschka de Brouwer uit. “Je kunt het bij wijze van spreken bereiken met een goed glas wijn erbij op een terras. Het gaat vooral over jezelf en je talenten leren kennen en daar meer op (durven) vertrouwen. Anderen inspireren en met plezier laten leren. Niet mee rennen met elke hype, maar uitgaan van je eigen kracht om kwalitatief goed onderwijs te geven. Dat geef ik onze deelnemers graag als tip mee.”


Ton Bruining is examinator van de Master leiderschap in onderwijs bij Avans+.
Duschka de Brouwer is docent bij Avans+, onder andere bij de Master leiderschap in onderwijs en de opleiding Schoolleider vakbekwaam. Ze werkt daarnaast als trainer en coach, en heeft een eigen assessmentbureau. Haar hart ligt bij het onderwijs en het verder bekwamen van professionals in hun beroep.