Laatst sprak ik een directeur die vertelde dat het in deze tijd zonde van je tijd en geld is, om te investeren in mensen. “Hebben ze vervolgens veel geleerd dan gaan ze weer weg”. Mijn antwoord was simpel: “Stel je investeert niet in je mensen en ze blijven… Heb je dan niet een veel groter probleem…
Van oudsher richt de bouwsector zich op techniek. Techniek en vakmanschap is waar het om draaide. Maar dat is verandert. Niet dat techniek en vakmanschap er niet meer toe doen, maar het zijn zeker niet meer de enige succesfactoren voor organisaties.
Wanneer iemand bedacht heeft hoe een brug er uit moet komen te zien dan zijn er velen die de constructie uit kunnen rekenen. Maar wie bedenkt wat de beste brug is? Of wie bepaalt of een brug überhaupt wel de beste oplossing is? Het echte onderscheidende vermogen zit niet in het uitrekenen van de som, maar dat zit in de mensen die erbij betrokken zijn. Mensen met inzicht in processen, in wensen van klanten en van eindgebruikers. Zij zijn het die het succes van de organisatie bepalen. U heeft die mensen nodig in uw organisatie die dat kunnen. En die mensen moeten ook in staat zijn om dit over te dragen op anderen.
Marketing, communicatie, visie: het wordt steeds meer een must
Bovenstaande heeft te maken met marketing, communicatie en visie. Een strategisch marketeer bepaalt in de organisatie wat voor soort producten er aan geboden worden, tegen welke prijs en met welke partners, dit wordt steeds belangrijker. Want van organisaties wordt anno 2013 een proactieve houding verwacht. Dit betekent zelf op zoek gaan naar klanten. Zelf producten en oplossingen bedenken die het verschil maken. Niet wachten tot de klant komt met een uitgewerkt plan of verzoek, maar vooruit kijken en meedenken, kortom: écht waarde toevoegen. Waarde toevoegen die voor klanten het verschil maakt en waardoor zij ook bereid zijn een hogere prijs te betalen. Het is geen utopie, het zijn niet alleen mooie woorden, het gebeurt overal om ons heen, continu. Ook in onze sector. Maar dan moet u wel echt dat verschil maken.
Waar haalt u ze vandaan?
Hoe haalt u nu die mensen met de juiste capaciteiten in huis? Ze liggen niet bepaald voor het oprapen, maar toch… zijn ze overal. Kijk naar medewerkers binnen uw organisatie die nog verder kunnen en willen groeien. Allemaal talenten die als ze goed gemotiveerd en gecoacht worden, iedereen in de organisatie kunnen verbazen, misschien zelfs wel overtreffen?!
Maar dit betekent wel investeren in die mensen. Niet door ze alleen een opleiding te laten volgen maar het gaat ook om de begeleiding en steun die ze vanuit de organisatie krijgen. Geef ze ruimte, maak ze ‘belangrijk’ en geef ze verantwoordelijkheid.