Avans+ gelooft in de kracht van blended learning voor fysiotherapie: een slimme mix van online leren en contactonderwijs. Ook binnen de masteropleiding Fysiotherapie wordt deze manier van leren ingezet en dat is vrij uniek in Nederland. Lector Eugène Rameckers: “Blended learning heeft grote voordelen voor onze deelnemers. Zij pakken zélf de regie en geven kleur aan hun opleiding en hun vak. Zo worden zij onafhankelijke, unieke professionals die zichzelf durven profileren. En dat is goed – cliënten zoeken immers geen fysiotherapeut van dertien in een dozijn.”
“Deelnemers aan onze masteropleiding zijn al actief als fysiotherapeut. Daarom is het belangrijk dat onze opleiding goed te combineren is met hun werk. De meeste deelnemers hebben daarnaast een druk gezinsleven. Blended learning draagt bij aan een passende studiebelasting. Doordat mensen in hun eigen tempo en op hun eigen tijd en plaats kunnen leren, blijft het behapbaar.”
‘Het voordeel van blended learning is dat je veel flexibeler bent. Je hebt minder bijeenkomsten en kunt meer zelf bepalen waar en wanneer je leert.’
- Liv van den Berge, deelnemer aan de gespecialiseerde fysiotherapie masteropleiding van Avans+
Persoonlijke leerweg
“Blended learning zorgt daarnaast voor een persoonlijke leerweg, een van de speerpunten van Avans+. Onze deelnemers geven zélf richting aan hun leerproces door keuzes te maken in het aanbod van lesstof, door actief feedback te vragen aan anderen en door teaching on the job. Daarbij kunnen deelnemers zélf specifieke vragen stellen over een casus in hun eigen praktijk. Een docent kijkt daarbij mee, live of via een online verbinding, om advies te geven en de deelnemers verder te helpen.”
‘De docenten waren duidelijk ervaren professionals uit het werkveld. Zij kwamen met goede voorbeelden waar we veel aan hadden.’
- Anne van der Wolf, deelnemer aan de gespecialiseerde fysiotherapie masteropleiding van Avans+
Uit de comfortzone helpen
“Avans+ loopt met deze manier van lesgeven behoorlijk voorop. Als docenten moeten we deelnemers soms helpen om alle voordelen van blended learning te zien en te benutten. We lokken ze als het ware uit hun comfortzone en tonen de mogelijkheden. We maken daarbij gebruik van de chatfunctie binnen het digitale leersysteem, het digitale vragenforum en de webinars.”
‘We hebben veel van en met elkaar geleerd, onder meer door behandelingen te filmen en via de online leeromgeving met elkaar te bespreken. Daarbij krijg je waardevolle feedback die je direct in je werk kunt inzetten.’
- Yannick Kerstens, deelnemer aan de gespecialiseerde fysiotherapie masteropleiding van Avans+
Praktijk
“Fysiotherapie is natuurlijk een beroep van de praktijk. Daarom besteden we daar tijdens de bijeenkomsten veel tijd aan. We bootsen soms ook praktijksituaties na, zodat de deelnemers daarvan kunnen leren. Daarbij stellen we de vraag: wat zou jij in dit geval doen als therapeut? Van elkaar leren, daar gaat het om: online en in de praktijk. Ook als docenten kijken we graag mee en geven we gericht advies over bepaalde casuïstiek. Zo bereiken de deelnemers uiteindelijk het masterniveau.”
‘De insteek van Avans+ vind ik goed: deelnemers aan het denken zetten en zelf met relevante casuïstiek laten komen. Dan gaat het toch meer leven dan wanneer de docent onderwerpen aandraagt.’
- Kiki Pijnenburg, deelnemer aan de gespecialiseerde fysiotherapie masteropleiding van Avans+
Meerwaarde
“Blended learning heeft ook binnen de fysiotherapie duidelijk meerwaarde. Onze deelnemers kunnen zelf bepalen hoe hoog ze de lat leggen en wat ze precies willen leren. Ze ontwikkelen op een efficiënte manier hun vakkennis én hun persoonlijkheid, waardoor ze zichzelf onderscheiden in hun werk. Zo geven ze hun master fysiotherapie én hun werk kleur. Ik vind dan ook dat je als aankomend deelnemer bij de keuze voor een opleiding niet alleen moet kijken naar je inhoudelijke interesses, maar ook naar de keuzes binnen de didactische aanpak van de opleider. Dankzij blended learning heb je als fysiotherapeut straks echt een streepje voor.”