• 13 december 2018
  • Door: Marc Stuut

Hoe vind je de beste kandidaten voor je vacatures in je organisatie? En, misschien nog wel belangrijker: hoe bind je ze aan je bedrijf? De rol van de recruiter is in de huidige economie (waarin volgens het UWV de komende jaren 1 miljoen vacatures ontstaan) belangrijker dan ooit. Met onze opleiding Recruitment spelen we in op een sterke behoefte.

Een van onze docenten is Marc Stuut. In het dagelijks leven is hij Global Head of Talent Acquisition bij Unit4, een internationale producent van standaardbedrijfssoftware en aanverwante diensten. Met hem bespreken we de rol van een succesvolle recruiter in een organisatie.

Je bent Global Head of Talent Acquisition. Wat houdt die functie in?

“Ik ben eindverantwoordelijk voor het aannemen van personeel in ons bedrijf. Wereldwijd, dus in alle 26 landen waar we gevestigd zijn. Een mooie functie! Waar het wervingsproces overal op de wereld ongeveer gelijk is, is de arbeidsmarkt juist steeds anders. Daarom werken we met ‘lokale’ recruiters, die de markt kennen en de taal spreken.”

Hoe belangrijk is goed personeel voor Unit4?

“Ontzettend belangrijk, de juiste mensen op de juiste plek maakt je organisatie veel krachtiger. Human Capital is het belangrijkste onderdeel van ons bedrijf.”

Wat is je visie op employer branding?

“Je organisatie goed presenteren is alles. Zeker de jongere generatie wil graag werken voor een bedrijf dat in hen investeert. Salaris is belangrijk, maar allang niet meer altijd doorslaggevend. Een leuke werkomgeving, goede carrièremogelijkheden, fijne collega’s, een prettige werksfeer, extra arbeidsvoorwaarden; dat zijn zaken waar zij veel waarde aan hechten. Die boodschap móet je als bedrijf goed overbrengen.”

Kun je een voorbeeld geven?

“Neem Unit4. Wij ontwikkelen software, maar als je alleen dat zegt, klinkt dat niet aantrekkelijk. Wat dóen we met die software? Als je uitlegt dat onze software de mensen van het Rode Kruis zodanig helpt, dat zij veel meer tijd kunnen besteden aan het werk dat er voor hen toe doet: dan geef je je boodschap inhoud, dan enthousiasmeer je mensen. Ieder bedrijf heeft zo’n sprekende boodschap. Leg daarnaast goed uit wat de kandidaat gaat betekenen in je organisatie, wat zijn verantwoordelijkheden worden, hoe je in hem gaat investeren, dan gaan ze zich met je identificeren. Wees zo concreet mogelijk: dat is duidelijk voor alle partijen én je voorkomt dat je jeukwoorden gebruikt.”

Jeukwoorden?

“Ja, woorden die niets zeggen. Zoals ‘ontplooien’ of ‘impact maken’. Diep die termen uit. Wat houdt impact in? Op welke manier kan een kandidaat zich ontplooien? Wij geven zelfs aan nieuwe collega’s aan wie hem op zijn eerste werkdag begeleidt, bij wie hij terecht kan met vragen, waar hij zijn laptop kan ophalen, enzovoorts.”

Op dat moment heb je je kandidaat al binnen. Een stapje terug: welke trends zie jij in het hedendaagse recruitment?

“Dan denk ik vooral aan de vele innovatieve ontwikkelingen in het recruitmentproces. Zoals machine learning, het inzetten van bots, Artificial Intelligence… Actief recruitment is tegenwoordig zó veel meer dan een telefoontje of mailtje! Ik vind het ontzettend mooie ontwikkelingen, al geloof ik dat recruitment altijd een samenspel blijft tussen mens en techniek.”

En hoe houd je goede mensen ‘on board’?

“Dat is voor ieder bedrijf verschillend, maar er zijn zeker ook zaken die voor iedereen gelden. Zo is een goed salaris belangrijk, maar ook zaken als aanvullende arbeidsvoorwaarden, staande werkplekken, dagelijks vers fruit, bedrijfssporten of zelfs een PlayStation om te kunnen ontspannen: het draagt allemaal bij aan een uitdagende werkomgeving. Plus natuurlijk carrièremogelijkheden, want zeker jongeren willen heel graag hun eigen marktwaarde verhogen.”

Met het risico dat ze na een tijdje vertrekken…

“Maar is dat erg? Neem van mij aan: ze gáán een keer weg. Maar verjonging in je personeelsbestand is juist heel gezond. Als je maar zorgt dat ze niet allemaal tegelijk gaan. En dat doe je door een goede, complete werkomgeving te creëren, waarin je medewerkers het vooral ontzettend naar hun zin hebben.”

In welk opzicht draagt de opleiding van Avans+ bij aan goed recruitment?

“Als deelnemer leer je van een ervaren docent met veel praktijkervaring wat je nodig hebt om goed personeel te vinden en te behouden. Naast de theoretische onderbouwing werken we met veel praktijkvoorbeelden en tips om succesvoller te worden in je functie. Want vergis je niet: waar HR recruitment vroeger een taak was die je ‘er bij deed’, is het allang een volwaardige combinatie van een sales- en marketingfunctie, het belang van goed recruitment is enorm groot. De opleiding van Avans+ geeft je de handvatten en gereedschappen om die functie in te vullen.”

Wat is wat jou betreft de plus van deze opleiding?

“Dat iedere deelnemer problemen en uitdagingen uit zijn eigen praktijk kan inbrengen en bespreken, en feedback ontvangt van ervaren docenten. Waar je daar normaal vele maanden of zelfs jaren over zou doen, ga je hier in zeer korte tijd met een schat aan waardevolle inzichten en praktische handvatten naar huis.”

Meer weten over de opleiding Recruitment? Lees dan verder!

 

Plaats ook een reactie

CAPTCHA Deze vraag dient om te testen of u een menselijke bezoeker bent en om geautomatiseerde spam-inzendingen te voorkomen.