Skip to main content

Kom 29 januari naar de voorlichtingsavond in Breda. Meld je hier aan!

Bewegend leren = beter leren

  • 24 januari 2020
  • Door: Wendy Wiegers

Onderwijsassistenten en leraarondersteuners zijn onmisbaar binnen het onderwijs. Daarom organiseert Avans+ op 12 februari 2020 een landelijk nascholingsevent voor leraarondersteuners. Je kunt daar onder meer praktijkgerichte workshops volgen die aansluiten bij je ontwikkelbehoeften. De komende tijd publiceren we een serie blogs waarin de onderwerpen van deze workshops aan bod komen. Wendy Wiegers, docent bij Avans+ en leerkracht op een basisschool, vertelt in deel 2 van deze serie (lees hier deel 1) over de voordelen van bewegend leren. “Kinderen leren aantoonbaar beter als ze tijdens het leren actief bewegen. Tijd om een einde te maken aan het standaard stilzitten en luisteren.”

Bewegen is hot

“Bewegen is een hot item. We leven in een zittende maatschappij en ontdekken steeds meer negatieve gevolgen van deze passieve levensstijl. Ons lichaam heeft beweging nodig om gezond te blijven. Toch zitten veel mensen een groot deel van de dag. En dat begint al op de basisschool. Daar verwachten we dat alle kinderen de hele tijd stilzitten en aandachtig luisteren. Maar we weten eigenlijk allemaal wel dat kinderen daar helemaal niet voor gemaakt zijn. Die willen rennen, springen en ravotten. Met bewegend leren spelen we op die behoefte in.”

Wetenschappelijk bewezen effect

“De afgelopen tijd zijn er een aantal onderzoeksprogramma’s uitgevoerd rondom bewegend leren. Daarmee is wetenschappelijk bewezen dat kinderen beter leren als ze cognitieve leeractiviteiten combineren met beweging. Bijvoorbeeld de tafeltjes oefenen tijdens het joggen op de plaats. Of taalles tijdens een renspel op het schoolplein. Of een coöperatieve werkvorm in het lokaal, waarbij de kinderen elkaar in groepjes moeten opzoeken. De beweging zorgt ervoor dat er in je brein iets verandert. Daardoor nemen de kinderen de lesstof sneller en beter tot zich. Bijkomend voordeel is dat ze ook werken aan een betere conditie. Laat ze dus maar lekker van hun stoel af komen. Een beetje zweten kan geen kwaad.”

Alle groepen hebben er baat bij

“Bewegend leren is eenvoudig in te zetten en alle groepen hebben er baat bij. Jongere kinderen zijn over het algemeen uit zichzelf wat beweeglijker. In de hogere groepen moet je soms iets meer je best doen om bewegend leren te introduceren. In groep 7 of 8 is het dan handiger om het bijvoorbeeld in te zetten tijdens de muziekles. Laat ze maar eens losgaan met bodypercussie: lekker mee trommelen op hun eigen lichaam. Dan is de stap naar bewegen tijdens de reken- of taalles een stuk kleiner.”

Praktische tips en tools

“Deze en andere praktische tips komen voorbij tijdens de workshop ‘Bewegend leren’ op het Event Leraarondersteuner. Daarin gaan we eerst kort in op de theorie en de recente wetenschappelijke onderzoeken. Daarbij komt het effect van bewegend leren aan bod, ook op leerlingen met speciale behoeftes. Daarna gaan we vooral praktisch aan de slag. De deelnemers krijgen tips en tools die ze meteen de volgende dag al in de praktijk kunnen brengen; in de klas en in de kleinere groepjes daarbuiten. Natuurlijk gaan ze ook zélf bewegend leren, gewoon om te ervaren hoe dat voelt. Dan kunnen ze deze actieve werkvormen daarna op school inzetten bij vakken als muziek, taal en rekenen. Hopelijk kunnen we samen van bewegen de nieuwe standaard maken.”