Skip to main content

Innovatiecoach: vernieuwing stimuleren binnen je school

  • 15 oktober 2019
  • Door: Dana Wellens

In september is bij Avans+ de opleiding Innovatiecoach van start gegaan. “Hierin laten we leraren zien hoe je veranderingen in gang zet binnen je school”, vertelt docent Dana Wellens. “Door je collega’s en de directie op de juiste manier mee te nemen in je ideeën, kom je samen tot nóg beter onderwijs.”

“Veel van onze deelnemers hebben al enkele jaren werkervaring en willen graag méér. Zij willen buiten de muren van hun klas kijken, signalen oppakken, zaken verbeteren op schoolniveau. Maar hoe pak je dat gedegen aan? En hoe zorg je ervoor dat de gewenste veranderingen ook duurzaam ingevoerd worden? Daar gaan we in deze opleiding dieper op in.”

Theoretische basis

“Om te beginnen bieden we de deelnemers een solide theoretische basis. Hoe komen veranderingen tot stand? En hoe overtuig je de directie en je collega’s om hierin mee te gaan? Daar reiken we tijdens deze opleiding diverse tools voor aan. Bij veranderingen is het belangrijk om doordacht te werk te gaan. Als innovatiecoach kijk je altijd goed wat er nodig is en maak je vooraf een plan.”

Jezelf leren kennen

“Een ander belangrijk aspect van de opleiding is persoonlijk leiderschap. Om veranderingen succesvol in te kunnen zetten, moet je eerst jezelf goed kennen. Wat voor veranderaar ben jij? Krijg jij je collega’s mee door zelf het goede voorbeeld te geven? Of stimuleer je juist de creatieve ideeën van anderen? We geven deelnemers inzicht in hun eigen gedrag, omdat dit van grote invloed is op de bereidheid van anderen om mee te werken aan veranderingen. Zij leren zelf de regie te nemen en ingesleten patronen te doorbreken.”

Je kwaliteiten inzetten

“Een van de tools die we daarvoor inzetten, is de kernreflectie; een model waarin deelnemers kijken naar hun eigen overtuigingen en identiteit. Daarbij komen vragen aan bod als: wat kan ik en wil ik betekenen binnen mijn school? Wat zijn mijn kwaliteiten? En hoe kan ik die inzetten om zaken in beweging te krijgen? Op die manier leren de deelnemers kritisch te kijken naar hun eigen handelen. We maken ook bewust gebruik van action learning: leren door interactie met de docent en vooral ook met de andere deelnemers. Juist daarvan leer je het meest. Daarbij staat de praktische toepasbaarheid voorop.”

Ontwikkelassessment

“Om het maximale uit deze opleiding te halen, krijgen alle deelnemers vooraf een ontwikkelassessment. Daarin bekijken we samen waar de deelnemer nu staat en wat hij nog wil leren en ontwikkelen. Zo kunnen deelnemers persoonlijke ontwikkeldoelen formuleren en heel gericht in de lesstof duiken en keuzes maken. Na de opleiding kijken we samen of die doelen inderdaad behaald zijn.”

De wereld aan je voeten

“Als je eenmaal buiten je klas hebt gekeken, besef je pas hoeveel er nog te ontdekken en te verbeteren is. In de opleiding Innovatiecoach lichten we alvast een tipje van die sluier op. We maken mensen bewust van zichzelf én van hun rol in veranderprocessen. Ook laten we verschillende verandermodellen zien, waarbij we de deelnemers uitdagen om hun persoonlijke voorkeur te vinden. Daardoor kunnen zij verbeteringen signaleren en doorvoeren op een efficiënte manier die precies bij hen past. Dan ligt de wereld echt aan hun voeten.”

De opleiding Innovatiecoach start in januari op diverse locaties in Nederland. Dankzij de flexibele opzet van de opleiding is het mogelijk om op meerdere momenten in het jaar in te stromen. Bekijk de opleiding Innovatiecoach voor meer informatie zoals data, locaties en mogelijkheden.
 

Plaats ook een reactie

CAPTCHA
Vink het onderstaande vakje aan om door te gaan.