Skip to main content

Innovatiecoach

Innovatiecoach
iets voor u?
  • Je werkt al enkele jaren als leraar in het (speciaal) basisonderwijs.
  • Je loopt warm voor onderwijsvernieuwingen en innovatie
  • Je wilt een bijdrage leveren aan de kwaliteitszorg en het schoolbeleid.
  • Je wilt collega’s ondersteunen en begeleiden in de uitvoering van hun vakmanschap in de klas.
In het kort
  • niveau Postbachelor
  • duur 7 dagdelen
  • studiebelasting 150 SBU
  • studiekosten 1.550,-
  • startdata
    • 14-01-2020 Breda
    • 16-01-2020 Amsterdam
    • 21-01-2020 Deventer
Bekijk alle startdata en locaties inschrijven
coördinator

Innovatiecoach

Vanaf september 2019 biedt Avans⁺ deze nieuwe opleiding tot Innovatiecoach aan.

De opleiding tot innovatiecoach richt zich op de innovatieve rol van de leraar binnen de schoolorganisatie. Als innovatiecoach loop je warm voor onderwijsvernieuwingen en ben je naast je rol als leraar betrokken bij het initiëren en begeleiden van deze vernieuwingen.

Je verbreedt je horizon van in de klas naar buiten de klas waardoor er een ander beroep op jou wordt gedaan als professional. Je maakt kennis met verschillende aspecten van verandermanagement en leert vanuit de inrichting van een veranderproces collega’s te ondersteunen en begeleiden in de uitvoering van hun vakmanschap in de klas. Aandacht voor de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap krijgt hierin expliciet aandacht. Een ontwikkelassessment vormt dan ook de basis waarmee je richting geeft aan je ontwikkeldoelen tijdens de opleiding.

Praktische informatie
    Doelgroep

    Doelgroep

    De opleiding Innovatiecoach is bedoeld voor leraren in het (speciaal) basisonderwijs met enkele jaren ervaring en de ambitie om binnen de schoolorganisatie een bijdrage te willen leveren aan onderwijsvernieuwingen. Dit kan in de rol als innovatiecoach of bijvoorbeeld coördinator van een specifiek vakgebied

    Werkvorm

    Werkvorm

    Avans+ werkt met ervaren docenten, die naast hun werkzaamheden voor Avans+ vaak zelf ook werkzaam zijn binnen het onderwijs in diverse functies. De opleiding is, naast relevante literatuur en theoretische achtergrond, vooral praktisch ingericht.

    Leerteams
    Naast de nieuwe kennis en begeleiding die je ontvangt vanuit de opleidingsdocent(en) is het leren van en met elkaar en de toepassing binnen de eigen organisatie een belangrijk uitgangspunt binnen de opleiding. Je werkt hiervoor in kleinere leerteams die elkaar voorzien van feedback en die samen regelmatig hun bevindingen presenteren tijdens de opleidingsbijeenkomsten. Binnen de leerteams vindt ook intervisie plaats.

    Casuïstiek vanuit uw eigen praktijk Voor de contactbijeenkomsten bestudeer je zelfstandig de leerstof. Je formuleert leervragen voor deze bijeenkomsten en deelt je ervaringen en inzichten met de docent en de andere deelnemers. Je praktijkervaring en de koppeling met de theorie vormt de basis voor de discussie en interactie met elkaar. Op niveau kun je met docenten en mededeelnemers sparren over ontwikkelingen binnen je organisatie.

    Action Learning
    Een belangrijk werkvorm die hierbij wordt gebruikt is die van ‘Action learning’. Een vorm van leren waarbij een groep deelnemers van en met elkaar leert door het bespreken van urgente en belangrijke problemen. Hierbij hoort ook het ondernemen van acties, het zoeken naar nieuwe paden, risico’s nemen en experimenteren. Oftewel leren door doen en ervaren, gecombineerd met systematische reflectie gekoppeld aan de eigen prestaties op de werkvloer.

    Social learning
    Naast de contactbijeenkomsten vindt een deel van het leren ook plaats in onze digitale leeromgeving Curatr voor ‘social learning’. Hiermee sluiten we aan bij de wensen van de lerende in de 21e eeuw. Je voert de regie over je eigen ontwikkeltraject waarbij je 24/7 kunt leren waar, wanneer en met wie je dat wilt.

    Studiebelasting

    Studiebelasting

    De opleiding Innovatiecoach duurt 20 weken, heeft een studiebelasting van 150 uur en omvat 7 contactbijeenkomsten van 3 uur. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, praktijkopdrachten, intervisie en het maken van beroepsproducten.

    Studiekosten

    Studiekosten

    De kosten voor de opleiding Innovatiecoach zijn als volgt:

    • Opleidingskosten: € 1.550,-
    • Arrangementskosten: € 30,-

    Hiervoor ontvang je voor aanvang van de opleiding een factuur.

    Dit is exclusief de kosten voor de leermiddelen. In de opleiding maken we alleen gebruik van aanbevolen literatuur.

    Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW. Opleidingskosten zijn vrijgesteld van BTW. Alle overige kosten worden belast met 9% BTW.

    Diploma

    Diploma

    De opleiding wordt afgesloten met een veranderplan, een video-opname van een coaching/begeleidingsgesprek en (reflectie)verslagen.

    Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het certificaat Innovatiecoach.

    Resultaat

    Resultaat

    Na afronding ben je in staat om:

    • Zelf richting te geven aan de invulling van het werken als innovatiecoach in de schoolorganisatie waarbij aandacht is voor de persoon achter de innovatiecoach (wie ben ik), zijn visie en ambitie (wat wil ik) en zijn leiderschapsvaardigheden (hoe realiseer ik dat).
    • Een veranderproces te begeleiden en een bijdrage te leveren aan de leerprestaties van de leerlingen.
    • Collega’s te begeleiden en ondersteunen bij de uitvoering van hun vakmanschap in de klas. Hiervoor zet je fundamentele communicatie- en coachtechnieken in.

    Vervolgopleiding

    Vervolgopleiding

    Na afronding van de opleiding Innovatiecoach kun je kiezen voor diverse vervolgmodules en zodoende je eigen leerroute samenstellen:

    • Je kunt jezelf verder ontwikkelen in de modules Transformatiemanagement en Teamcoaching. Dit zijn verdiepende modules op de opleiding Innovatiecaoch. Na afronding ontvang je het post-bachelor diploma Teacher Leader.
    • Tevens is het mogelijk om jezelf vakdidactisch verder te ontwikkelen. Dit kan op het gebied van taal, rekenen, hoogbegaafdheid, wetenschap en technologie of het jonge kind zijn. Na afronding ontvang je een post-bachelor diploma gericht op het gekozen vakgebied.

    Contact

    Contact

    Heb je vragen over deze opleiding? Of kun je advies gebruiken bij het maken van je keuze? Neem dan vrijblijvend contact op met Naomi Pinxteren van de afdeling voorlichting en advies via info@avansplus.nl of via 076 – 525 88 04.

    Programma
    Ontwikkelassessment

    De opleiding start met een online ontwikkelassessment aan de hand van een Learning Agility Scan. Dit betreft géén toelating assessment.

    Learning Agility is het vermogen om, op basis van nieuwe ervaringen, snel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen. Het is een vorm van leervermogen en geeft een indicatie van iemands potentieel.

    Learning Agility wordt gemeten in 4 facetten en 1 overstijgende factor.

    De 4 facetten zijn:

    • Change Agility
    • Mental Agility
    • People Agility
    • Results Agility

    De overstijgende factor is Self-awareness, die de scores op alle facetten beïnvloedt.Met dit assessment krijg je een totaaloverzicht van de Learning Agility scores. Naar aanleiding van de uitkomsten van het assessment worden persoonlijke leerdoelen voor het ontwikkeltraject geformuleerd.

    Module Verandermanagement (10 weken)

    Verandermanagement gaat over het doorvoeren van veranderingen in de organisatie. Dit kan specifiek gericht zijn op het doorvoeren van een verandering op het gebied van bijvoorbeeld taalonderwijs of rekenonderwijs maar ook over het doorvoeren van een verandering in de cultuur of bepaalde structuur binnen de organisatie. Kennis over visie, veranderprocessen, veranderingstheorieën, het ontwikkelen en ontwerpen van onderwijs en het leiding geven aan veranderingen zijn hierin essentieel. Tevens is een onderzoekende houding essentieel zodat gemaakte keuzes verantwoorde kunnen worden op basis van theorie en praktijk.

    Welke doelen staan centraal?

    • Realiseert op het niveau van de schoolorganisatie overzicht op onderwijskundige keuzes die gemaakt worden.
    • Verbindt aan de eigen organisatie passende onderwijsvisie een onderwijsinhoudelijke of onderwijsgerelateerd thema.
    • Onderzoekt de partijen, structuren en werkwijzen die mede van invloed zijn op het verbeteren van de onderwijskwaliteit van de school.
    • Ontwikkelt een concreet verbeterplan voor (een deel van ) de schoolorganisatie met gebruikmaking van veranderkundige modellen.
    • Begeleidt een verandertraject gebruik makend van bekende veranderingstheorieën en werkwijzen.

    Module Coachen en begeleiden (10 weken)

    Het gaat hierbij over persoonlijke groei en bewustwording. Het exploreren, ontwikkelen en toepassen van de mogelijkheden van collega’s.

    Bij de begeleiding van individuen en teams (bijvoorbeeld in een werkgroep of PLG) is het van belang dat zij gedurende een veranderproces ondersteund worden bij de uitvoering van hun vakmanschap in de klas. Hiervoor zijn effectieve inzet van communicatie- en coachtechnieken noodzakelijk waarbij geformuleerde ontwikkeldoelen van de organisatie uitgangspunt vormen.

    Welke doelen staan centraal?

    • Voert regie over professionele begeleidingsgesprekken middels fundamentele communicatievaardigheden.
    • Begeleidt collega's in hun uitvoerende onderwijstaken op basis van kennis, inzicht en vaardigheid.
    • In staat de veranderingsbereidheid te vergroten middels interventies.
    • Ondersteunt collega's bij hun professionele vakdidactische ontwikkeling.

    Persoonlijk leiderschap

    Tijdens beide modules wordt de verbinding gerealiseerd met Persoonlijk leiderschap.

    Persoonlijk leiderschap gaat over wie jij bent als persoon.
    Wie ben jij? Wat drijft je? Wat wil en kan je?
    Dit wordt vertaald naar de uitvoering van de werkzaamheden in de eigen organisatie. Door optimaal gebruik te maken van uw eigen talenten en kwaliteiten bent je in staat jouw doelen te realiseren. Tevens ben je je bewust van jouw valkuilen. Hoe meer inzicht in jezelf als persoon, hoe beter jij je organisatie en team verder kan helpen.

    Welke doelen staan centraal?

    • Organiseert feedback en reflecteert voortdurend kritisch op het eigen handelen (kernwaarden, drijfveren en opvattingen, wie ben ik?)
    • Geeft proactief vorm aan de eigen ontwikkeling om voortdurend een optimale bijdrage aan de organisatiedoelstellingen te realiseren.
    • Baseert keuzes in het handelen op de persoonlijke visie (wat wil ik, visie en ambities) en zet deze af tegen de schoolvisie

    Programma
    Bezoek een voorlichtingsbijeenkomst

    Voor antwoorden op al je opleidingsvragen.

    Meld je nu aan
    Brochure aanvragen Inscrijven