Skip to main content

Kennis en kunde delen met de leergierige masters van de toekomst

  • 26 maart 2014
  • Door: Avans⁺

“Wij werken alleen met docenten met een bewezen staat van dienst”…maar wie zijn deze docenten dan en waarom zijn ze zó goed? Daarom ondervragen we deze keer Ingrid van der Veer, kinderfysiotherapeut en docent Master Pediatric Physical Therapy.

Ingrid van der Veer, (kern)docent Master Pediatric Physical Therapy aan het woord

“Mijn naam is Ingrid van der Veer. Ik ben werkzaam als kinderfysiotherapeut in de eerste lijn. Sinds november 2009 ben ik ook werkzaam voor Avans+ als docent van de opleiding Master Pediatric Physical Therapy. Binnen Avans+ ben ik bij de ontwikkeling van de specialistische masterclasses betrokken als kerndocent voor masterclass 1 (Visie op kinderfysiotherapie); de eerste masterclass waarin de basis van de opleiding wordt gelegd. Ook bij masterclass 3, gericht op kinderen van 2 tot 18 jaar (Minder complexe aandoeningen) treed ik op als docent. Daarnaast begeleid ik ook deelnemers in masterclass B (Klinisch redeneren), C (Innovatiemanagement) en D (Thesisfase).

Op dit moment ben ik zelf bezig met een Master of Science opleiding (de opleiding Master of Science Evidence Based Practice in Amsterdam, UvA-AMC) om nog meer kennis en kunde op te doen en te ontwikkelen ten aanzien van het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek. Ik hoop in de toekomst het wetenschappelijk onderzoek te combineren met mijn werk als kinderfysiotherapeut en docent.

Binnen de praktijk werk ik met diverse doelgroepen, maar voornamelijk met kinderen (4-10 jaar) met grof motorische, fijn motorische en/of schrijfproblemen. Kinderen met syndroom van Down en met oncologische problemen vind ik, vanuit mijn vakgebied als (kinder)fysiotherapeut , ook erg interessant.

Een fysiotherapeut is nooit klaar met leren

Nadat ik in maart 2009 mijn eigen opleiding tot Master in de kinderfysiotherapie succesvol had afgerond, ben ik benaderd door Avans+ met de vraag of ik interesse had om docent te worden. Ik was direct enthousiast. Als (kinder)fysiotherapeut ben je namelijk nooit klaar met leren. Het vak blijft in ontwikkeling en op basis van wetenschappelijk onderzoek ontstaat er steeds weer (en meer) nieuwe kennis en inzichten omtrent visies, theorieën, meetinstrumenten en behandelingen. Daarnaast vraagt de maatschappij; overheid en zorgverzekeraars, om steeds efficiëntere invulling van de zorg. Hier ontmoeten wetenschap en het werken in de praktijk elkaar naar mijn idee. Blijven ontwikkelen en in staat zijn om wetenschap om te zetten naar die praktijk, is uitermate belangrijk.

Meer motivatie is meer rendement

Behalve als docent binnen de ‘open opleidingen’ op te treden, lijkt het me ook leuk om ontwikkeltrajecten te begeleiden bij specifieke organisaties (maatwerk). Vooralsnog ben ik niet betrokken bij deze vorm van opleiden, maar het voordeel lijkt me dat je nog beter aansluit bij de wensen van de deelnemer(s), waardoor deelnemers nog meer gemotiveerd raken en je dus nog meer rendement haalt uit het leertraject.

Enthousiast en vakbekwaam

Ik werk samen met ontzettend enthousiaste, gemotiveerde en zeer vakbekwame collega’s en ik hoop nog lang te mogen doceren om mijn kennis en kunde te delen met de leergierige masters van de toekomst”.

Meer weten over de Master Pediatric Physical Therapy? Neem dan contact op met Yvonne Westenberg, opleidingsmanager Fysiotherapie (ywestenberg@avansplus.nl)

Plaats ook een reactie

CAPTCHA
Vink het onderstaande vakje aan om door te gaan.