De druk op de onderwijssector qua personeelsbezetting en de kwaliteit van het onderwijs zijn al geruime tijd onderwerp van gesprek. Niet enkel in de media maar ook bij de overheid. Zo ook laatst weer tijdens Prinsjesdag toen de beleidsplannen voor 2025 gepresenteerd werden.
Waarom zijn leraarondersteuners zo belangrijk?
Om onderwijsassistenten de mogelijkheid te bieden om zichzelf verder te professionaliseren en om de druk op alle taken van leraren te verlichten, heeft Avans+ een aantal jaar geleden een opleiding tot leraarondersteuner ontwikkeld. Een leraarondersteuner ondersteunt de leerkracht en speelt een essentiële rol bij de ontwikkeling van de leerlingen.
In deze tijd van een groeiend tekort aan mensen die werkzaam zijn in het onderwijs, zijn er diverse mogelijkheden en routes ontwikkeld om vanuit een ander werkveld de overstap te maken naar het onderwijs. Een van die routes is om na de Instapmodule voor het onderwijs, de opleiding Leraarondersteuner te volgen. In deze blog kijken we naar hoe die route in zijn werk gaat en spreken we met een oud deelneemster, Chantal Driessen (nu leraarondersteuner), die dit traject afgerond heeft. Daarnaast belichten we samen met Ted Wennekes (Directeur Speciaal Onderwijs) de invalshoek vanuit de schooldirectie op dit traject.
Wat is de meerwaarde van leraarondersteuners in het onderwijs vanuit directieperspectief?
Vanuit directieperspectief wordt de meerwaarde van de functie van leraarondersteuner snel duidelijk als we met Ted in gesprek gaan. ‘De grootste meerwaarde die onderwijsassistenten doormaken als ze het traject tot leraarondersteuner volgen, is dat ze een verdiepingsslag maken op didactisch gebied. Ze worden zich meer bewust van wat ze doen en het waarom daarvan. Daardoor kunnen ze vragen van leraren beter beantwoorden. Daarnaast ervaar ik ook dat ze beter didactisch in de les aanwezig zijn. Zowel in de ondersteuning van leerlingen, bijvoorbeeld om in kleinere groepjes het lesdoel te realiseren en de lijn te volgen die de leraar uitzet, maar ook om meer een sparringpartner te zijn voor de leraar. Wij verzorgen speciaal onderwijs en veel van onze leerlingen hebben een vorm van autisme. Dat vereist een aangepaste didactische aanpak en er voor een andere methode gekozen moet worden als iets niet aanslaat. Het daarop anticiperen en verder kijken waardoor we het onderwijs nog meer kunnen afstemmen op het individu, gaat na de ontwikkeling die ze tijdens de opleiding door hebben gemaakt een stuk beter’, aldus Ted.
Daarnaast benadrukt Ted het belang om medewerkers aan de organisatie te binden en de toegevoegde waarde van dit incompany opleidingstraject hierbij. ‘Doordat we de opleiding van Avans+ om onze onderwijsassistenten tot leraarondersteuners te laten ontwikkelen, bij ons op locatie konden organiseren, laten we zien dat we investeren in onze medewerkers. Bovendien is het gezamenlijk doen van de opleiding als een meerwaarde ervaren en gaf een stimulerende werking binnen de organisatie', vertelt hij.
Zij-instroom in het onderwijs: wat houdt de Instapmodule voor het onderwijs in?
Heb je geen ervaring in het onderwijs en vraag je jezelf wellicht af: "Hoe kan ik leraarondersteuner worden zonder relevante vooropleiding?" Dan is het belangrijk om te weten dat de opleiding tot leraarondersteuner toegankelijk is via onze Instapmodule, een zij-instroomtraject. In deze module kun je met een achtergrond buiten het onderwijs, de overstap maken naar een baan binnen het onderwijs.
Chantal, die na de Instapmodule direct doorging naar de opleiding Leraarondersteuner vertelt dat de grootste uitdaging bij het omscholen naar het onderwijs, het combineren van werk, opleiding en gezinsleven was. ‘Dit vraagt om goede planning en discipline. Ik wilde na 30 jaar in de financiële wereld iets anders gaan doen. Ik kwam via Google bij de opleiding Leraarondersteuner uit en had Avans+ via vrienden getipt gekregen als een fijne opleider dus heb toen direct gebeld voor meer informatie. Toen kreeg ik het advies om voorafgaand aan de opleiding de Instapmodule te volgen. Dit sloot beter aan bij mijn profiel. Ik vond een half jaar extra studeren ook geen probleem. Ik vond het juist positief. Heel veel termen binnen het onderwijs waren me namelijk nog vreemd en ik keek alleen als ouder naar het onderwijs maar niet vanuit de andere kant. Vooral het didactische aspect werd me duidelijk en dat vond ik echt het allerbelangrijkste. Daarnaast vond ik het heel fijn dat dezelfde medestudenten vanuit de Instapmodule ook in de opleiding Leraarondersteuner zaten, hierdoor kon ik het gehele traject sparren met gelijkgestemden. Inmiddels werk ik als leraarondersteuner en ben ik nog steeds iedere dag blij dat ik de stap genomen heb om de overstap naar het onderwijs te maken’.
Zelf de overstap maken naar het onderwijs?
Ben je nieuwsgierig geworden naar het traject en wil je de stap zetten naar werken in het onderwijs? Download dan onze brochure voor de Instapmodule voor het onderwijs of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan. We komen graag met je in contact.