Skip to main content

Stop met het reanimeren van disfunctionerende medewerkers

  • 03 december 2019
  • Door: Marjon François

Het einde van het jaar komt in zicht en bij vele bedrijven dus ook de jaarlijks terugkerende beoordelingsgesprekken. Even los van heel de discussie of dat dit nog past in de tijd van nu, zullen er altijd momenten zijn waarbij de balans wordt opgemaakt over de samenwerking. Klopt het nog wat we met elkaar hebben afgesproken en in hoeverre passen we nog bij elkaar. Hoe is het dit jaar gegaan en kwamen de verwachtingen wederzijds overeen? Bij velen zal het antwoord ja zijn, waarin een positieve afronding van het jaar een mooie afsluiter is.

Minder positieve gesprekken

Maar dat zijn vaak niet de gesprekken waar menig manager of HR-professional tegenop ziet. Wat doe je wanneer de uitkomst eigenlijk wat minder positief is? Wat doe je met de mensen die wat minder uit de verf zijn gekomen en weet je waar het aan ligt? Natuurlijk kan iedereen wel eens wat minder scherp zijn of tijdelijk wat minder presteren door omstandigheden waar iemand minder invloed op heeft. Ook daarover het gesprek met elkaar aangaan, is zeker net zo belangrijk. Maar wat doe je met medewerkers waarvan je eigenlijk weet dat het niet meer de match is waar de organisatie ooit voor gekozen heeft? Medewerkers waarmee je al vaker in gesprek bent gegaan over bepaalde zaken waarvan op langere termijn het gedrag niet verandert?

Impact op de organisatie

In iedere organisatie zijn er wel medewerkers die met veel minder passie en betrokkenheid in hun werk zitten. Medewerkers waarvan meerdere mensen tegen elkaar zeggen "die loopt de kantjes ervan af". Medewerkers die niet goed functioneren of wangedrag vertonen komen immers in de beste organisaties voor. De sleutel zit hem erin wat doe je ermee als bedrijf. Disfunctionerende medewerkers zijn als vergif in je organisatie en op het moment dat je hen blijft waarderen en belonen zoals ieder ander, zal zich dit sterker verspreiden onder je personeel. Vergis je niet, medewerkers onderling weten vaak net zo goed hoe de vork in de steel zit. Door misschien één iemand te behouden, verlies je een groter deel productiviteit en bevlogenheid van andere medewerkers.

Goed leiderschap

Goed leiderschap is ook durven zeggen dat het niet meer werkt. Iemand niet langer aan het lijntje houden, maar ook geen scheve verwachtingen meer. Daarmee geef je tevens een signaal af aan hardwerkende collega’s dat inspanning en betrokkenheid wordt beloond. Natuurlijk zijn dit voor niemand de krenten uit de pap, maar soms kan een minder populaire beslissing uiteindelijk zorgen voor veel meer betrokkenheid van je andere medewerkers.

Ben jij verantwoordelijk voor medewerkers in jouw organisatie en wil je jezelf versterken in deze gesprekken? Kijk dan naar Leidinggeven als nieuwe uitdaging of Vaardigheden personeelsmanagement.

Plaats ook een reactie

CAPTCHA Deze vraag dient om te testen of u een menselijke bezoeker bent en om geautomatiseerde spam-inzendingen te voorkomen.