Skip to main content

Kom 21 september naar de open dag in Breda of 9 oktober in Utrecht. Meld je hier aan!

De waarde van de Taalcoördinator opleiding voor leraren volgens alumni

  • 19 juni 2024
  • Door: Petra Witte & Nancy Lamping

Je leest het met enige regelmaat in het nieuws: de kwaliteit van het taalonderwijs in ons land staat behoorlijk onder druk. Hier is voor taalcoördinatoren een belangrijke taak weggelegd. Als taalcoördinator bewaak je immers de kwaliteit van het taalonderwijs op jouw school, initieer je veranderingen op dit gebied en ben je het aanspreekpunt voor je collega’s.

“Vaak wordt er bij taal direct gedacht aan de cito en de resultaten daarvan, maar ik sta graag stil bij meerdere invullingen en domeinen van taal. Zo bevat taal namelijk ook het domein schrijven en gaat het daarnaast ook over het stimuleren van creatief denken.”

Waarom de opleiding Taalcoördinator bij Avans+?

De opleiding tot taalcoördinator is erop gericht om leerkrachten te ondersteunen bij het verbeteren van hun didactische vaardigheden en het implementeren van effectief taalbeleid binnen de school. Petra Witte en Nancy Lamping, alumni van de opleiding Taalcoördinator bij Avans+, onderschrijven allebei dat er noodzaak is aan een gestructureerde en consistente aanpak om de taalvaardigheid van alle leerlingen te bevorderen. Hoe zij dit aanpakken en wat de opleiding hier voor hun aan bijgedragen heeft? Dat lees je in deze blog. 

“Wat ik nu anders doe in mijn werk dan voor de opleiding is vooral dat ik nu weet hoe ik begeleiding moet bieden en dat me dat helpt om gestructureerd te werk te gaan.”

Wat leer je tijdens de opleiding tot Taalcoördinator? 

‘Waar ik vooral naar op zoek was in de opleiding was meer theoretische kennis en het kunnen sparren met andere collega’s over goed taalonderwijs. De opleiding heeft me de mogelijkheid gegeven om uit te kunnen zoomen van de drukte van de dag en kritisch te kijken naar wat taal- en schrijfonderwijs nu precies inhoudt’ begint Petra. 

“In de taalmodule heb ik ook veel werkvormen eruit gepikt, enkele werkvormen kende ik nog niet dus die kan ik direct praktisch toepassen.”

Nancy herkent zich hier wel in en vult aan: ‘Ik vind het altijd leerzaam om bezig te zijn met mijn eigen ontwikkeling en bij te leren. In de taalmodule heb ik ook veel werkvormen eruit gepikt, enkele werkvormen kende ik nog niet dus die kon ik direct in de praktijk toepassen. Maar vooral de verandermanagement module vond ik interessant. Daardoor ben ik anders naar de mensen in mijn team gaan kijken en gebruik ik de kleurtheorie. Daarnaast heb ik een eigen methode voor het gehele taalonderwijs met alle domeinen ontwikkeld en heb ik de opleiding gebruikt om de methodiek te finetunen. Het leuke was dat ik tijdens de opleiding echt het gevoel heb gekregen dat ik al goed bezig was. Dat vond ik erg fijn', aldus Nancy. 

Hoe is hetgeen je geleerd hebt tijdens de opleiding terug te zien in je dagelijkse praktijk?

Petra: ‘Vaak wordt er bij taal direct gedacht aan de cito en de resultaten daarvan, maar taal is meer dan alleen de direct meetbare doelen van lezen en spelling. Taal is ook schrijven. Kinderen zijn gewend aan de vele invuloefeningen waarbij de kaders duidelijk en strak aanwezig zijn. Een verhaal, betoog of vertelling schrijven wordt steeds vaker uit de weg gegaan terwijl daarbij juist de fantasie geprikkeld wordt. Vanuit de eerste module kreeg ik meteen het idee om aan de slag te gaan met een ‘schrijfwand’. Vaak hangen er tekeningen aan de wand in het klaslokaal maar deze heb ik vervangen door verhalen die ik de kinderen heb laten schrijven. Dit leverde enorm positieve reacties op. Niet alleen van de kinderen maar ook van de ouders tijdens oudergesprekken. Zo vroegen de kinderen of hun volgende opdracht ook aan de muur kwam te hangen en gaven ze elkaar spontaan complimenten over de schrijftaak. Dat vond ik een mooi voorbeeld van hoe het aanpassen van je methode tot een mooi resultaat kan leiden. Taal gaat namelijk ook over het stimuleren van creatief denken.’ 

Nancy: ‘Wat ik nu anders doe in mijn werk dan voor de opleiding is, naast het feit dat ik vorderingen heb gemaakt met mijn methode, is vooral dat ik nu weet hoe ik begeleiding moet bieden en dat me dat helpt om gestructureerd te werk te gaan. Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat ik moet geloven in mijn eigen plan en nu kan ik het plan vanuit literatuur onderbouwen. Dit alles geeft zelfvertrouwen en dat valt anderen ook op. Mijn directeur geeft me ook regelmatig de feedback dat hij me ziet groeien en ook van ouders krijg ik tijdens ouderbijeenkomsten over onze begrijpend lezen methode vaak terug dat het mooi is wat we hebben gemaakt.’

Zelf aan de slag met de opleiding Taalcoördinator?

Ben je nieuwsgierig geworden naar de opleiding en wil je de stap zetten naar meer coördinerende taken en verantwoordelijkheden? Download dan onze brochure voor de opleiding Taalcoördinator of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan. We komen graag met je in contact.