• 16 juni 2017
  • Door: Jessica Joling

√-1 CT=Innovatie

De omgeving van organisaties verandert steeds sneller: nieuwe technologieën, trends en ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Ook wordt de omgeving almaar complexer en risicovoller, als gevolg van de toenemende digitalisering en connectiviteit van mensen en middelen.

Strategie ontwikkelen is de manier waarop een organisatie haar doelen bereikt en haar ambities realiseert. In zo’n complexe omgeving vraagt dit om een bijpassende, dynamische manier van kijken, denken, experimenteren en co-creëren. Het vraagt van mensen en organisaties het vermogen om zich flexibel aan te passen aan veranderingen in de omgeving waar organisaties mee te maken (kunnen) krijgen. Er moet door de organisatie zorgvuldig gekeken worden welke capaciteiten, informatie en vaardigheden nodig zijn, en hoe deze het beste ontwikkeld en aangepast kunnen worden aan de veranderende omstandigheden.

Organisaties proberen enerzijds agile te blijven door mee te gaan met veranderingen, eisen en wensen vanuit de omgeving. Anderzijds streven zij nog altijd naar stabiliteit en duurzaamheid. Deze ontwikkelingen gaan gepaard met een forse toename van het belang van ICT. ICT is verweven in vrijwel alle organisatieprocessen en draagt daarmee substantieel bij aan de successen én mislukkingen van de organisatie.

Volgens Forrester heeft slechts 27 procent van de bestaande bedrijven een samenhangende online strategie die beschrijft hoe een bedrijf toegevoegde waarde voor de klant kan creëren in de digitale economie. Gartner stelt dat 125.000 organisaties wereldwijd nu ICT-gerelateerde initiatieven lanceren en dat CEO’s verwachten hun digitale inkomsten te verhogen met meer dan 80 procent in 2020. Informatietechnologie staat aan de basis van deze transformatie.

Door innoveren

In deze veranderde wereld staat innovatie centraal. Om de concurrentie voor te blijven is een onderscheidende innovatiestrategie een must. Als een organisatie zich niet aanpast aan zijn omgeving of gebruik maakt van de technische mogelijkheden en informatie die er beschikbaar is, dan doet de concurrent het wel. Er is gewoon geen tijd om achterover te leunen en niet mee te gaan. Een organisatie verliest dan simpel zijn bestaansrecht. Denk hierbij aan de V&D, Kodak en Nokia.

Organisaties die agile of wendbaar zijn zien veranderingen eerder aankomen en kunnen daar sneller op anticiperen en reageren. Professionals bepalen het succes van een organisatie. Het is belangrijk strategische wendbaarheid toe te passen in jouw organisatie. Innovaties komen niet alleen vanuit de top, juist ook bottom-up en vanuit het middenkader.

∑ = data+data+data

Door deze enorme digitale transformaties verzamelen organisaties steeds meer data. Dit doen zij enerzijds door het inzetten van intelligente systemen (sensoren, Internet of Things) maar ook door deze systemen aan elkaar te koppelen en data uit te wisselen. Data is natuurlijk nog geen informatie. Organisaties, en dus professionals, die data kunnen omzetten in nieuwe informatie en inzichten zijn beter in staat verbeteringen in processen, producten te realiseren of zelfs geheel nieuwe businessmodellen te implementeren.

W8 ≠ succes

Niets doen is stil staan en dus achteruitgang. Als je als professional mee wilt in de transformatie en je organisatie succesvol wilt laten zijn, is het leren strategisch denken en handelen onmisbaar. Je hebt capaciteiten en vaardigheden nodig om je voortdurend aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Ook is het belangrijk om te leren doorzien wat de impact is van ICT en (digitale) transformatie voor organisaties en voor strategie ontwikkeling. Als lange termijn strategisch plannen niet werkt, hoe kom je dan tot richtinggevende strategische thema’s en hoe kun je die laden vanuit de praktijk? Hoe werkt dat als je samenwerkt in netwerken die afdelings- en organisatiegrenzen overschrijden? En hoe kunnen vanuit de verbindingen in zo’n ‘waarde-netwerk’ nieuwe strategische combinaties en nieuwe businessmodellen ontstaan?

Business IT alignment of IT business alignment (IBA) staat bij veel organisaties hoog op de agenda. In essentie betekent dit dat de informatievoorziening wordt afgestemd op wat de business kan en wil.
Hierbij komen niet alleen technische aspecten kijken, maar vooral ook organisatorische, culturele en politieke factoren.

Naast de operationele aspecten van organiseren is het ook belangrijk om te kijken naar het creëren van een nieuwe organisatorische inrichting: het veranderen van huidige enterprise condities in nieuwe enterprise condities. Dit kan betekenen dat een klassieke, hiërarchische besturing: “hoe krijg je je ideeën als IT – er verwezenlijkt bij de business” niet meer past. Wellicht dat een organisatorische verandering dan gewenst is voor de organisatie.

Al deze verschillende onderwerpen, invalshoeken en divergerende keuzes komen aan bod in de Master of ICT and Business Innovation.

Master of ICT and Business Innovation

De Master of ICT and Business Innovation (MBI) van Avans⁺ leert ICT in te zetten voor het realiseren van strategische en innovatieve organisatiedoelstellingen én dat de professional vanuit ICT (-ontwikkelingen) innovaties initieert en vormgeeft die leiden tot nieuwe businessmodellen.

De opleiding MBI is voor ambitieuze professionals ontworpen die zichzelf willen ontwikkelen en door willen groeien naar een Masterniveau. Dit kan zowel in je eigen functie zijn als in een nieuwe (uitdagender) functie als een volgende stap in jouw carrière.

De Master (MBI) bestaat uit vier masterclasses, de thema’s van deze masterclasses benadrukken de verschillende rollen van de MBI-er. Zo leren we je elk van de thema’s vanuit strategisch perspectief te benaderen.

Onderwerpen die in de verschillende Masterclasses van de master MBI aan bod komen zijn:

  • Masterclass I: Alignment business and ICT: Trends and Developments I , Strategy Development, Business ICT Alignment & skills, Enterprise Governance and Design
  • Masterclass II: Strategic Operations Management: Strategic ICT Operations Management, Enterprise Engineering I, Business Value and ICT Investment, Project management and Change
  • Masterclass III: Innovation: Trends and Developments II, Innovation and Creative Skills, Enterprise Engineering II
  • Masterclass IV: Afstudeerproject

Doorlopende leerlijnen

De opleiding MBI wordt ondersteund door twee doorlopende leerlijnen, namelijk Methoden en Technieken van Onderzoek en Persoonlijk Leiderschap.

Je maakt kennis met diverse Methoden en technieken van onderzoek gedurende de verschillende masterclasses. Zo bent u na de MBI opleiding in staat een praktijkgericht onderzoek uit te voeren. Je kunt een weloverwogen keuze maken welk onderzoek (actiegericht, ontwerp etc.) je helpt bij jouw vraagstellingen in de praktijk.

Jouw persoonlijke ontwikkeling in de competenties van een MBI-er staan centraal in de leerlijn Persoonlijk Leiderschap van de opleiding MBI. De vaardigheden die ontwerpen, alignment, managen en innoveren vragen worden gekoppeld aan jouw persoonlijke ontwikkeling. Gedurende de opleiding wordt er in elke masterclass veel tijd besteed aan jouw persoonlijke ontwikkeling om jouw performance meetbaar te verbeteren. Met deze geaccrediteerde master opleiding maak je je ambitie van IT Business partner of consultant, Innovatie consultant, ICT Alignment manager of Informatiemanager waar.

Meer weten?

Wil jij je verder ontwikkelen tot een strategisch adviseur met direct toegevoegde waarde voor je organisatie? Vraag dan een persoonlijke adviesgesprek aan met de opleidingsmanager om te kijken hoe een master MBI voor jou het verschil kan betekenen. Mail info@avansplus.nl

Heb je wellicht interesse om een andere master in bedrijfskunde te volgen? Kijk dan op ons overzicht of neem contact op via info@avansplus.nl.

Plaats ook een reactie

CAPTCHA This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.