Skip to main content

Passend onderwijs dankzij kindgesprekken

  • 28 januari 2020
  • Door: Natasja Pullens

Onderwijsassistenten en leraarondersteuners zijn onmisbaar binnen het onderwijs. Daarom organiseert Avans+ op 12 februari 2020 een landelijk nascholingsevent voor leraarondersteuners. Je kunt daar onder meer praktijkgerichte workshops volgen die aansluiten bij je ontwikkelbehoeften. De komende tijd publiceren we een serie blogs waarin de onderwerpen van deze workshops aan bod komen. Natasja Pullens, docent bij Avans+ en eigenaar van Praktijk SKETCH, vertelt in deel 3 van deze serie over het belang van kindgesprekken. “Voor passend onderwijs zijn kindgesprekken onmisbaar. Door op de goede manier met een kind in gesprek te gaan, ontdek je waar zijn behoeftes liggen.”

Naar kinderen luisteren

“In mijn eigen praktijk voor kindercoaching merk ik hoe belangrijk het is om goed naar kinderen te luisteren. Bijvoorbeeld als ze betrokken raken bij een echtscheiding of wanneer ze thuis of op school ongewenst gedrag vertonen. De kennis die ik hierover heb opgedaan, zet ik ook twee dagen per week in voor een samenwerkingsverband van basisscholen. Daarbij help ik leerkrachten en leerlingen met hun vragen om ondersteuning.”

Doorvragen

“Wat ik in de praktijk vaak zie gebeuren, is dat leerkrachten wel met kinderen in gesprek gaan, maar vooral gesloten vragen stellen. Of niet voldoende (durven) doorvragen. Als je wilt dat een kind zijn gedrag aanpast, heb je de hulp van dat kind nodig. Daarom is het belangrijk om tijdens kindgesprekken door te vragen: vertel eens hoe jij het ziet. Wat is volgens jou de oplossing? Hoe kan ik jou daarbij helpen? Dan maak je het kind mede-eigenaar van de verandering en gaat het kind zich écht anders gedragen.”

Vaker feedback krijgen

“Leerkrachten leren dit nu vooral door ervaring op te doen in de praktijk. Ik zou het waardevol vinden als zij bij dit soort gesprekken vaker feedback zouden krijgen van anderen. Wat zou bijvoorbeeld je collega anders hebben gedaan? Waar zou hij dieper op in zijn gegaan? Dat geeft je waardevolle tips voor een volgende keer. Je blijft immers met leerlingen in gesprek.”

Spelvormen

“Tijdens het Event Leraarondersteuner geef ik de deelnemers tips en tools om meer uit kindgesprekken te halen. Bijvoorbeeld: bedenk vooraf duidelijk wat je doel is. Je maakt immers niet zomaar een praatje. Wat wil je bereiken? En hoe geef je richting aan het gesprek? Daar geef ik tijdens mijn workshop hulpmiddelen voor. Bijvoorbeeld creatieve spelvormen, zoals Galgje of een set coachkaarten. Zo maak je het gesprek op een eenvoudige manier leuk en ontspannen, terwijl je toch op een gestructureerde manier heel waardevolle informatie krijgt.”

Het kind is zelf de oplossing

“Na de workshop weten de deelnemers hoe ze via een kindgesprek de onderwijsbehoefte van een kind in beeld kunnen brengen. En dat is de kern van passend onderwijs: wat heeft dit kind in deze setting nodig? De sleutel daarbij is eigenaarschap. De juf is niet de oplossing, dat is het kind zelf. Het kind gaat zélf aan de slag om de gewenste verandering te bereiken. Voor deze kindgesprekken heb je overigens geen dure materialen nodig. Ik laat tijdens de workshop veel effectieve kaarten, spellen en andere tools zien die je goedkoop in kunt zetten. Daarnaast hoop ik de deelnemers vooral mijn enthousiasme door te geven. Dan gaat iedereen vol inspiratie en praktische tips naar huis.”

Tijdens het -inmiddels uitverkochte- Event Leraarondersteuner gaan we onder meer dieper in op kindgesprekken. Tot het event publiceren we een serie blogs waarin de onderwerpen van het event aan bod komen, zoals Bewegend leren = beter leren en Het belang van executieve functies in het onderwijs.