Skip to main content

Motiveren in tijden van grote veranderingen

  • 23 augustus 2013
  • Door: Dr. Rob H.W. Vinke

Bij grote veranderingen kun je niet om de motivatie van medewerkers heen. Zonder motivatie van mensen geen energie, betrokkenheid en resultaten. Motivatie levert de energie waarmee we bewegen. Te veel en te weinig veranderen kan de betrokkenheid en het bewegen uitdoven.

Veranderen zonder te mislukken

Briljante mensen, zonder betrokkenheid en motivationele energie, blijven een leeg omhulsel. Mensen met een grote betrokkenheid en veel energie voegen meer waarde toe. In gedragsprocessen speelt veranderen een cruciale rol.

De wijze waarop we feedback geven en ontvangen bij veranderingen, is bepalend voor succes. Informatie die sturend is, verlaagt de motivatie omdat we ons dan minder competent voelen en we autonomie verliezen. Informatie die bevestigt dat je de klus goed doet versterkt de motivatie juist. Daar moet je bij veranderen rekening mee houden.

Als je mensen dwingt taken te verrichten die totaal niet passen dan wordt het energiesysteem vernietigd. De stress en angst die dat oproept zijn heel slijtend en negatief van invloed op de gezondheid. Daarom is veranderen ook zo moeilijk.


Hoofd, hart en handen verbinden

De dominantie van het verstand bij veranderen is de hoofdoorzaak van het mislukken van veel veranderingen. Het klopt allemaal wel, maar je voelt geen eigenaarschap, geen verbinding met de verandering. We moeten bij veranderen voelen én denken koppelen aan motivatie.
Als we effectief willen veranderen dan moeten we een uitweg vinden. We moeten de cognitieve, emotionele en fysieke aspecten in ons gedrag op waarde schatten en leren de effecten daarvan onder ogen te zien. Mensen zijn immers geen speelgoed van veranderaars.


Wat moet je doen om succesvol te veranderen?

In de eerste plaats beseffen dat veranderen diep ingrijpt in de persoonlijke motivatie en dat te veel en te weinig informatie het systeem lam legt. Dat bij iedere verandering er geschakeld moet worden op cognitief en op emotioneel gebied. Het begint en eindigt met duidelijkheid. Niet hard zijn, niet zacht zijn, maar duidelijk zijn. Vervolgens vraagt het om permanente aandacht voor de mens en daarmee voor de menselijke maat. Ieder mens wil er toe doen en dat moet je duidelijk maken. Daarom is het afstemmen van verwachtingen zo cruciaal. Maak altijd duidelijk wat het einddoel is en wat de persoonlijke betrokkenheid van de medewerker inhoudt.

Kern van het succes: Cruciaal is het afstemmen van de verwachtingen, duidelijkheid is de sleutel, aandacht het smeermiddel en einddoelen het bounty eiland.

 

Prof. Dr. Rob H.W. Vinke

Bron: P&O Actueel