Wanneer verschillende scholen fuseren, komen er vaak verschillen aan het licht in kennis, vaardigheden en expertise tussen de medewerkers. Dit is precies het vraagstuk wat voor Nestas, een grote scholengemeenschap die meerdere scholen samenbrengt, lag. Om deze verschillen aan te pakken en te werken aan een gemeenschappelijke basis, wilde Nestas investeren in de ontwikkeling van haar medewerkers. Kim Peters, senior adviseur onderwijs & kwaliteit bij Nestas scholengroep, is een van de initiatiefnemers van het opleidingstraject. We spraken haar over de aanleiding van het traject, hoe het uiteindelijk vormgegeven is en wat het nu al oplevert binnen de organisatie en nog voor impact zal gaan hebben in de toekomst.

Kim: ‘In eerste instantie dachten we aan een traject voor “Teacher Leader”, een opleidingsprogramma voor leiderschap binnen het onderwijs. Gaandeweg de verkennende fase van het traject bleek er binnen de organisatie meer vraag te zijn naar versterking van basisvaardigheden bij leerkrachten, met een speciale focus op taal en rekenen. Hieruit is het idee ontstaan voor een op maat gemaakt, incompany opleidingstraject, waarbij Avans+ als opleider en sparringpartner in beeld kwam. Het resultaat is een uniek traject dat leerkrachten van alle scholen binnen de organisatie helpt om hun basisvaardigheden op een uniform niveau te brengen en tegelijkertijd gehoor biedt aan individuele ontwikkelingsbehoeften. Het fijne was dat Avans+ hierin alle kennis in huis had om de initiële vraag direct om te buigen naar een traject met een andere inhoud’.

Flexibele post-hbo modules op maat voor leerkrachten in het basisonderwijs

‘De voornaamste reden dat we voor Avans+ kiezen als partner, is de modulaire opzet van de opleidingen. Door te werken met modules kan Nestas een flexibele structuur bieden waarin elke deelnemer zijn of haar eigen leerpad kan volgen. Deze flexibiliteit is belangrijk om tegemoet te komen aan de diverse leerdoelen van de deelnemers. Waar sommige leerkrachten meer behoefte hebben aan vakinhoudelijke verdieping, willen anderen zich juist verder ontwikkelen in hun coördinerende en organisatorische vaardigheden’, vertelt Kim. 

Ontwikkeling gericht op de organisatie en haar kernwaarden

Een belangrijk uitgangspunt van het maatwerktraject is dat de ontwikkeling van de leerkrachten niet los staat van de context van de organisatie. De opleiding moet dus niet alleen zorgen voor versterking van de basisvaardigheden, maar ook naadloos aansluiten bij de cultuur en kernwaarden van Nestas. Verbondenheid, een van de kernwaarden, komt dan ook duidelijk terug in het traject.

‘Al met de eerste bijeenkomsten was de positieve energie van het traject voelbaar. De trainingen bieden niet alleen kennis en vaardigheden, maar creëren ook een netwerk van collega’s die zich allemaal inzetten voor hetzelfde doel. Door samen te leren, is er al een waardevol netwerk voor basisvaardigheden binnen de verschillende scholen ontstaan. Ook werd er parallel aan de opleiding een interne community opgezet rondom deze vaardigheden. Eerder was er al een vergelijkbaar netwerk opgezet voor leerkrachten gespecialiseerd in het jonge kind. Deze community-aanpak bleek een groot succes en heeft een sterk positief effect op het gevoel van verbondenheid binnen de organisatie. De betrokkenheid en gedeelde ervaringen zorgen voor meer verbondenheid en bevorderen kennisdeling, een cruciale factor voor duurzame ontwikkeling binnen de gehele scholengemeenschap’, aldus Kim.

Stimuleren van kennisdeling en betrokkenheid binnen de scholengroep als resultaat van het incompany traject

Een van de belangrijkste voordelen van dit op maat gemaakte incompany traject is dat alle collega’s beter inzicht krijgen in elkaars werk en uitdagingen, wat de samenwerking binnen de organisatie versterkt. Kennisdeling is niet alleen een theoretisch doel, maar wordt actief bevorderd doordat leerkrachten uit verschillende scholen samen optrekken in dit traject. Dit gezamenlijke leren en het delen van expertise komt niet alleen ten goede aan de leerkrachten, maar draagt ook bij aan de kwaliteit van het onderwijs binnen de gehele scholengroep.

Kim: ‘Bovendien worden binnen de community die opgericht is gerelateerd aan dit traject, regelmatig de laatste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van taal en rekenen gedeeld. Dit betekent dat de leerkrachten niet alleen hun eigen vaardigheden verbeteren, maar ook op de hoogte blijven van trends en innovaties binnen hun vakgebied. Het zorgt ervoor dat de kwaliteit van het onderwijs up-to-date blijft, wat een direct positief effect heeft op de lesinhoud en daardoor ook op de leerlingen’.

Maatwerk voor een sterkere organisatie

Het maatwerktraject dat Avans+ heeft aangeboden, biedt een sterk fundament voor de toekomst. Door de opleiding af te stemmen op de specifieke behoeften van Nestas, kon Avans+ een traject neerzetten dat niet alleen zorgt voor meer kennis en vaardigheden, maar ook een platform biedt voor duurzame samenwerking. Leerkrachten hebben nu de mogelijkheid om door middel van een modulair traject op eigen tempo te werken aan hun professionele ontwikkeling, zonder dat dit losstaat van de specifieke eisen van hun dagelijkse praktijk. Zo krijgen zij de ruimte om te groeien, op een manier die zowel past bij hun persoonlijke leerdoelen als bij de missie en visie van Nestas.

Een maatwerktraject ook iets voor jouw organisatie?

Bestaat er in jouw organisatie ook een ontwikkelvraagstuk waar je een op maat gemaakte oplossing voor zoekt? En ben je benieuwd wat Avans+ hierbij kan betekenen? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan! We helpen je graag met het vinden van jouw unieke oplossing. Bel ons op 088 - 9098000 of stuur een mailtje naar info@avansplus.nl.