Skip to main content

Kom 29 januari naar de voorlichtingsavond in Breda. Meld je hier aan!

Teacher leader

4.285715
7 reviews
  • niveau Postbachelor
  • duur 20 weken
  • studiebelasting 252 SBU
  • studiekosten 2.795,-
  • Startdata en locaties
    • 04-02-2025 Amsterdam
    • 04-02-2025 Breda
    • 04-02-2025 Deventer
    • 04-02-2025 Eindhoven
    • 04-02-2025 Nijmegen
    • 04-02-2025 Online
    • 04-02-2025 Rotterdam
    • 04-02-2025 Utrecht
    • 13-05-2025 Amsterdam
    • 13-05-2025 Breda
    • 13-05-2025 Deventer
    • 13-05-2025 Eindhoven
    • 13-05-2025 Nijmegen
    • 13-05-2025 Online
    • 13-05-2025 Rotterdam
    • 13-05-2025 Utrecht
Download brochure
Download brochure
opleiding teacher leader
Iets voor jou?
  • Je werkt in het po, vo, mbo of (speciaal) onderwijs en hebt of ambieert een coördinerende of leidinggevende taak/functie in het onderwijs.
  • Je wilt naast je groepsverantwoordelijkheid, een bijdrage leveren aan de schoolontwikkeling, waarmee je de schakel bent tussen het werk in de klas en de directie.
  • Je zet in op vernieuwing binnen het onderwijs en draagt daarmee bij aan schoolontwikkeling.

Waarom de opleiding Teacher Leader?

Heb jij de ambitie om je naast het lesgeven bezig te houden met de ontwikkeling van onderwijs en de professionalisering van jezelf en je collega’s? Wil je coördinerende taken oppakken, zoals het aansturen/coachen van een (deel van een) team, het verbeteren van de samenwerking binnen jouw team, het projectmatig doorvoeren van onderwijsvernieuwingen of andere management- en beleidstaken? Of voer je deze taken al uit, maar zou je jouw handelingsrepertoire verder willen uitbreiden? Dan is de opleiding Teacher leader echt iets voor jou!

De opleiding Teacher leader is een geaccrediteerde postbacheloropleiding en werd voorheen aangeboden onder de naam Middenmanagement. De opleiding is geschikt voor leraren/docenten binnen het po, vo, mbo en speciaal onderwijs die zich bezig (gaan) houden met zaken die hun eigen klas overstijgen. Om echt impact te hebben en verandering teweeg te brengen in jouw onderwijsorganisatie is invloed en (persoonlijk)leiderschap nodig. 

Persoonlijk leiderschap en Teacher Leadership

Binnen de opleiding Teacher leader werk je aan dit ‘teacher leadership’. Ook voor (startende) teamleiders is deze opleiding een goede basis. Als teamleider of coördinator geef je (tijdelijk) leiding aan een team collega’s of een projectteam waarmee je een bijdrage levert aan de schoolontwikkeling. Je zet in op vernieuwing binnen het onderwijs die aansluit op de visie van de school. Je inspireert en creëert betrokkenheid en eigenaarschap bij collega’s zodat een verandering of vernieuwing duurzaam kan worden doorgevoerd, waardoor een blijvende bijdrage wordt geleverd aan de leerprestaties van de leerlingen.

De opleiding Teacher leader richt zicht op het ontwikkelen van diverse aspecten van het onderwijskundig leiderschap als teacher leader. De opleiding is opgebouwd uit de modules Transformatiemanagement en Teamcoaching. Persoonlijk leiderschap vormt de rode draad in de opleiding.

Flexibel starten met de Teacher Leader opleiding

De Teacher leader opleiding is flexibel in te richten op een tempo dat jou uitkomt. Je beslist zelf wanneer je wilt starten met je opleiding en je hebt de keuze uit 4 startmomenten per jaar. Ook kun je kiezen uit 7 locaties door heel Nederland. Zo bepaal jij op welk moment en waar het jou het beste uitkomt. 

Lees meer
Praktische informatie
    Doelgroep

    Doelgroep

    De opleiding Teacher leader is bedoeld voor leraren/docenten, IB-ers, bouwcoördinatoren, practoren, sectiehoofden, locatieleiders en teamleiders uit het po, vo, mbo. 

    Wat zijn de toelatingseisen van de opleiding Teacher leader? Om aan deze opleiding deel te kunnen nemen, moet je voldoen aan de volgende eisen:

    • Je bent minimaal in het bezit van een hbo-bachelordiploma of hebt aantoonbaar hbo werk- en denkniveau.
    • Je hebt de opleiding Innovatiecoach behaald of kan aantonen op basis van relevante werkervaring, jouw huidige rol in de organisatie of andere relevante masteropleidingen dat je aan de startcriteria van de opleiding voldoet.
    • Je hebt een geschikte leer- of werkplek waar je de theorie in praktijk kunt brengen en opdrachten kunt uitvoeren.
    • Bij aanvang van de opleiding neem je deel aan een ontwikkelassessment. Hiermee geef je richting aan jouw persoonlijke ontwikkeling.

    Werkvorm

    Werkvorm

    Avans+ werkt met ervaren docenten, die naast hun werkzaamheden voor Avans+ vaak zelf ook werkzaam zijn binnen het onderwijs in diverse functies. De opleiding is, naast relevante literatuur en theoretische achtergrond, vooral praktisch ingericht.

    Ontwikkelassessment
    Bij aanvang van de opleiding start je met een online ontwikkelassessment, de ‘Learning Agility Scan’ (dit is geen toelatingsassessment). Op basis van dit assessment formuleer jij zelf persoonlijke leerdoelen. Tijdens je opleiding en in je eigen praktijk ga je hiermee aan de slag met als doel beter te worden in je werk. Zo bereik je meer met Avans+ en geef je kleur aan je eigen professionele ontwikkeling.

    Leerteams
    Naast de nieuwe kennis en begeleiding die je ontvangt vanuit de opleidingsdocent(en) is het leren van en met elkaar en de toepassing binnen de eigen organisatie een belangrijk uitgangspunt binnen de opleiding. Je werkt hiervoor in kleinere leerteams die elkaar voorzien van feedback en die samen regelmatig hun bevindingen presenteren tijdens de opleidingsbijeenkomsten. Binnen de leerteams vindt ook intervisie plaats.

    Casuïstiek vanuit jouw eigen praktijk
    Voor de contactbijeenkomsten bestudeer je zelfstandig de leerstof. Je formuleert leervragen voor deze bijeenkomsten en deelt je ervaringen en inzichten met de docent en de andere deelnemers. Je praktijkervaring en de koppeling met de theorie vormt de basis voor de discussie en interactie met elkaar. Op niveau kun je met docenten en mededeelnemers sparren over ontwikkelingen binnen je organisatie.

    Action learning
    Een belangrijke werkvorm die hierbij wordt gebruikt is die van ‘action learning’. Een vorm van leren waarbij een groep deelnemers van en met elkaar leert door het bespreken van urgente en belangrijke problemen. Hierbij hoort ook het ondernemen van acties, het zoeken naar nieuwe paden, risico’s nemen en experimenteren. Oftewel leren door doen en ervaren, gecombineerd met systematische reflectie gekoppeld aan de eigen prestaties op de werkvloer.

    Social learning
    Naast de contactbijeenkomsten vindt een deel van het leren ook plaats in onze digitale leeromgeving Brightspace voor ‘social learning’. Het leren van en met elkaar staat hier centraal. Je voert de regie over je eigen ontwikkeltraject waarbij je 24/7 kunt leren waar, wanneer en met wie je dat wilt.

    Wil je meer weten over het programma van de opleiding? Vraag een brochure aan.

    Tijdsinvestering

    Tijdsinvestering

    Deze opleiding bestaat uit 7 bijeenkomsten op dinsdag van 18.30 - 21.30 uur.

    De opleiding Teacher Leader duurt 2 x 10 weken en heeft een studiebelasting van 252 uur. Naast de bijeenkomsten besteed je tijd aan literatuurstudie, praktijkopdrachten, intervisie en het maken van beroepsproducten.

    Wil je meer weten over het programma van de opleiding? Vraag een brochure aan.

    Studiekosten

    Studiekosten

    De kosten voor de opleiding Teacher Leader zijn als volgt:

    • Opleidingskosten: € 2.795,-
    • Arrangementskosten: € 175,-

    Hiervoor ontvang je voor aanvang van de opleiding een factuur. Dit is exclusief de kosten voor de leermiddelen. In de opleiding maken we alleen gebruik van aanbevolen literatuur.

    Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW. Opleidingskosten zijn vrijgesteld van BTW. Alle overige kosten worden belast met 9% BTW.

    Verlaag je studiekosten met een subsidie of financiering

    Deelnemers van deze opleiding kunnen in aanmerking komen voor een subsidie- of financieringsmogelijkheid, indien je aan de voorwaarden voldoet. Bekijk alle mogelijkheden en lees de voorwaarden op onze subsidie pagina.  

     

    Diploma

    Diploma

    De opleiding wordt afgesloten met 2 beroepsproducten; 1 beroepsproduct voor elke module. Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het post-bachelor diploma Teacher Leader.

    Vervolgopleiding

    Na afronding van de opleiding kun je binnen 3 jaar doorstromen naar de module Onderwijsorganisatie binnen de opleiding Schoolleider Basisbekwaam. Wanneer je deze module succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma Schoolleider Basisbekwaam.

    Resultaat

    Resultaat

    Na afronding ben je in staat om;

    • Vanuit gespreid leiderschap leiding te geven aan een projectteam of werkgroep;
    • Inhoudelijk verandertrajecten te leiden, welke aansluiten bij de strategie, missie en visie van de school;
    • Zorg te dragen dat veranderingen duurzaam doorgevoerd kunnen worden;
    • De verbinder tussen de schoolleiding en het werk in de klas te zijn;
    • Collega’s te begeleiden en ondersteunen bij de feitelijke vertaling naar de klas.

    Contact

    Contact

    Heb je vragen over deze opleiding? Of kun je advies gebruiken bij het maken van een keuze? Neem dan vrijblijvend contact op met de afdeling voorlichting en advies via info@avansplus.nl of 088-9098000.

    Programma

    Programma

    Deze opleiding bestaat uit de volgende onderdelen:

    Wil je meer weten over het programma van de opleiding? Vraag een brochure aan.

    Ontwikkelassessment

    De opleiding start met een online ontwikkelassessment aan de hand van een Learning Agility Scan. Dit betreft géén toelating assessment.

    Learning Agility is het vermogen om, op basis van nieuwe ervaringen, snel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen. Het is een vorm van leervermogen en geeft een indicatie van iemands potentieel. Learning Agility wordt gemeten in 4 facetten en 1 overstijgende factor.

    De 4 facetten zijn:

    • Change Agility
    • Mental Agility
    • People Agility
    • Results Agility

    Module Transformatiemanagement (10 weken)

    Het onderwijs ontwikkelt zich continue. Met jouw vakkennis en expertise wil je in staat zijn om op grote en kleine veranderingen in te kunnen spelen. Dit kan specifiek gericht zijn op een bepaald vakgebied maar ook op het gebied van cultuur of bepaalde structuur binnen de organisatie. Kennis over visie, veranderprocessen, veranderingstheorieën, het ontwikkelen en ontwerpen van onderwijs en het leiding geven aan veranderingen zijn hierin essentieel. Tevens is een onderzoekende houding essentieel zodat gemaakte keuzes verantwoord kunnen worden op basis van theorie en praktijk.

    Je kennis over visie, veranderprocessen, veranderingstheorieën, onderstromen in een organisatie en het leidinggeven aan veranderingen wordt verdiept en je gaat aan de slag met een onderzoeksplan. De verschillende belanghebbenden en hun rol worden hierin meegenomen.

    Module Teamcoaching (10 weken)

    Om ambities in de schoolorganisatie waar te kunnen maken is het van belang dat teams goed samen kunnen werken en tot zelfontwikkeling komen. De teamcoach is hierbij altijd gericht op het collectieve belang. In deze module wordt dieper ingegaan op groepsdynamieken en onderstromen welke van invloed zijn op de interventies van de teamcoach. De coachtechnieken welke je leert in te zetten helpen de ander(en) inzicht te krijgen in de situatie, verantwoordelijkheid te nemen en zelf te zoeken naar oplossingen.
     

    Programma Teacher leader
     

    Dit zijn mensen die je zijn voorgegaan

    4.285715
    7 reviews
    Download brochure Inscrijven