Skip to main content

Coachen en begeleiden in het onderwijs

Opleiding - Coachen en begeleiden in het onderwijs
iets voor u?
  • Je werkt als professional en voert dagelijks gesprekken met collega’s, ouders en externen.
  • Je wilt meer uit (coachings)gesprekken halen.
  • Je wilt hier vaardigheden en technieken voor leren.
In het kort
  • niveau Postbachelor
  • duur 10 weken
  • studiebelasting 65 BSU
  • studiekosten 950,-
  • startdata
    • 14-01-2020 Breda
    • 16-01-2020 Amsterdam
    • 21-01-2020 Deventer
Bekijk alle startdata en locaties inschrijven
Opleiding - Coachen en begeleiden in het onderwijs

Coachen en begeleiden in het onderwijs

Dagelijks voer je gesprekken met collega’s, ouders en externen. Met jouw vakkennis en expertise begeleid, ondersteun en adviseer je hen. De gesprekstechnieken die je hierbij inzet, zijn waardevol en bepalend voor het verloop en het resultaat van het gesprek. Toch wil je méér uit deze (coachings)gesprekken halen, een laag dieper gaan, zodat datgene wat besproken moet worden, ook daadwerkelijk aan bod komt.

De module biedt de mogelijkheid door te stromen naar de verdiepingsmodule Teamcoaching.

Coachen en begeleiden in het onderwijs
    Doelgroep

    Doelgroep

    De module coachen en begeleiden is bedoeld voor alle professionals.

    Werkvorm

    Werkvorm

    Avans+ werkt met ervaren docenten, die naast hun werkzaamheden voor Avans+ vaak zelf ook werkzaam zijn binnen het onderwijs in diverse functies. De opleiding is, naast relevante literatuur en theoretische achtergrond, vooral praktisch ingericht.

    Leerteams
    Naast de nieuwe kennis en begeleiding die je ontvangt vanuit de opleidingsdocent(en) is het leren van en met elkaar en de toepassing binnen de eigen organisatie een belangrijk uitgangspunt binnen de opleiding. Je werkt hiervoor in kleinere leerteams die elkaar voorzien van feedback en die samen regelmatig hun bevindingen presenteren tijdens de opleidingsbijeenkomsten. Binnen de leerteams vindt ook intervisie plaats.

    Casuïstiek vanuit jouw eigen praktijk
    Voor de contactbijeenkomsten bestudeer je zelfstandig de leerstof. Je formuleert leervragen voor deze bijeenkomsten en deelt je ervaringen en inzichten met de docent en de andere deelnemers. Je praktijkervaring en de koppeling met de theorie vormt de basis voor de discussie en interactie met elkaar. Op niveau kun je met docenten en mededeelnemers sparren over ontwikkelingen binnen je organisatie.

    Action Learning
    Een belangrijk werkvorm die hierbij wordt gebruikt is die van ‘Action learning’. Een vorm van leren waarbij een groep deelnemers van en met elkaar leert door het bespreken van urgente en belangrijke problemen. Hierbij hoort ook het ondernemen van acties, het zoeken naar nieuwe paden, risico’s nemen en experimenteren. Oftewel leren door doen en ervaren, gecombineerd met systematische reflectie gekoppeld aan de eigen prestaties op de werkvloer.

    Social learning
    Naast de contactbijeenkomsten vindt een deel van het leren ook plaats in onze digitale leeromgeving Curatr voor ‘social learning’. Hiermee sluiten we aan bij de wensen van de lerende in de 21e eeuw. Je voert de regie over je eigen ontwikkeltraject waarbij je 24/7 kunt leren waar, wanneer en met wie je dat wilt.

    Studiebelasting

    Studiebelasting

    De module Coachen en begeleiden duurt 10 weken, heeft een studiebelasting van 65 uur en omvat 3 contactbijeenkomsten van 3 uur. De resterende tijd besteedt je aan literatuurstudie, praktijkopdrachten, intervisie en het maken van beroepsproducten.

    Studiekosten

    Studiekosten

    De kosten voor de module Coachen en begeleiden zijn als volgt:

    • Opleidingskosten: € 950,-
    • Arrangementskosten: € 15,-

    Hiervoor ontvang je voor aanvang van de opleiding een factuur.

    Dit is exclusief de kosten voor de leermiddelen. In de opleiding maken we alleen gebruik van aanbevolen literatuur. Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW. Opleidingskosten zijn vrijgesteld van BTW. Alle overige kosten worden belast met 9% BTW.

    Diploma

    Diploma

    De module wordt afgesloten met een (reflectie)verslag en video-opname. Wanneer je de module succesvol hebt afgerond, ontvang je het certificaat Coachen en begeleiden.

    Resultaat

    Resultaat

    Na afronding ben je in staat om:

    • Regie te voeren over professionele begeleidingsgesprekken middels fundamentele communicatievaardigheden.
    • Collega’s te begeleiden in hun uitvoerende onderwijstaken op basis van kennis, inzicht en vaardigheid.
    • De veranderingsbereidheid te vergroten middels interventies.
    • Collega’s te ondersteunen bij hun professionele vakdidactische ontwikkeling.
    • Feedback te organiseren en voortdurend kritisch te reflecteren op het eigen handelen (kernwaarden, drijfveren en opvattingen, wie ben ik?)
    • Proactief vorm te geven aan de eigen ontwikkeling om voortdurend een optimale bijdrage aan de organisatiedoelstellingen te realiseren.

    Vervolgopleiding

    Vervolgopleiding

    Na afronding van de module Coachen en begeleiden kun je kiezen voor de verdiepende module Teamcoaching. Na afronding ontvang je het certificaat Teamcoaching. Tevens is het mogelijk om jezelf verder te ontwikkelen als Innovatiecoach. Als innovatiecoach ontwikkel je jezelf verder in de module verandermanagement. Na afloop ontvang je het certificaat Verandermanagement én Innovatiecoach.

    Contact

    Contact

    Heb je vragen over deze opleiding? Of kun je advies gebruiken bij het maken van je keuze? Neem dan vrijblijvend contact op met Naomi Pinxteren van de afdeling voorlichting en advies via info@avansplus.nl of via 076 – 525 88 04.

    Coachen en begeleiden in het onderwijs
    Programma

    Ontwikkelassessment
    De opleiding start met een online ontwikkelassessment aan de hand van een Learning Agility Scan. Dit betreft géén toelating assessment.

    Learning Agility is het vermogen om, op basis van nieuwe ervaringen, snel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen. Het is een vorm van leervermogen en geeft een indicatie van iemands potentieel. Learning Agility wordt gemeten in 4 facetten en 1 overstijgende factor.

    De 4 facetten zijn:

    • Change Agility
    • Mental Agility
    • People Agility
    • Results Agility

    De overstijgende factor is Self-awareness, die de scores op alle facetten beïnvloedt. Met dit assessment krijg je een totaaloverzicht van de Learning Agility scores. Naar aanleiding van de uitkomsten van het assessment worden persoonlijke leerdoelen voor het ontwikkeltraject geformuleerd.

    Coachen en begeleiden
    In deze module komen diverse onderwerpen aan bod die de één op één communicatie wezenlijk kunnen verbeteren. Deze vaardigheden liggen aan de basis voor effectief coachend begeleiden. Met behulp van diverse leeractiviteiten worden diverse coach en begeleidingstechnieken eigen gemaakt waarbij continue de verbinding wordt gelegd met de vooraf geformuleerde persoonlijke leerdoelen.

    opleiding voor medewerkers onderwijs
    Brochure aanvragen Inscrijven