Skip to main content

Onderzoekend en ontwerpend leren

  • niveau Postbachelor
  • duur 20 weken
  • studiebelasting 90 SBU
  • studiekosten 1.650,-
  • Startdata en locaties
    • 11-02-2025 Amsterdam
    • 11-02-2025 Breda
    • 11-02-2025 Deventer
    • 11-02-2025 Nijmegen
    • 11-02-2025 Online
    • 11-02-2025 Rotterdam
    • 11-02-2025 Weert
    • 16-09-2025 Amsterdam
    • 16-09-2025 Breda
    • 16-09-2025 Deventer
    • 16-09-2025 Nijmegen
    • 16-09-2025 Online
    • 16-09-2025 Rotterdam
    • 16-09-2025 Weert
Download brochure
Download brochure
Iets voor jou?
  • Je werkt al enkele jaren als leraar in het po, vo, mbo of speciaal onderwijs.
  • Je wilt je eigen kennis en vaardigheden op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren versterken.
  • Je wilt de nieuwsgierige, onderzoekende en probleemoplossende houding van kinderen stimuleren.

Waarom de opleiding Onderzoekend en ontwerpend leren?

Waarom kan een vliegtuig vliegen en blijft een schip drijven? Hoe werkt een QR code? Hoe laat je een auto rijden op zonne-energie? Hoe organiseer je een festival? Het zijn allemaal vragen die leerlingen zichzelf stellen. Deze vragen zijn relevant voor hun ontwikkeling en het zijn vragen die aansluiten bij het onderzoekend en ontwerpend leren.

Bij het onderzoekend en ontwerpend leren neem je het leerdoel als uitgangspunt. Hieraan verbind je de lesstof, waardoor je het onderwijs in een betekenisvolle context plaatst. Ook geef je de leerling meer zelf de regie over zijn leerproces en dat vraagt om een andere manier van begeleiden. Wil jij deze nieuwsgierige, onderzoekende en probleemoplossende houding van kinderen verder stimuleren? Dan is deze module geschikt voor jou!

Op zoek naar verdieping voor een meer coördinerende functie op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren? Bekijk dan de opleiding Coördinator Onderzoekend en ontwerpend leren.

Praktische informatie
    Werkvorm

    Werkvorm

    Avans+ werkt met ervaren docenten, die naast hun werkzaamheden voor Avans+ vaak zelf ook werkzaam zijn binnen het onderwijs in diverse functies. De opleiding is, naast relevante literatuur en theoretische achtergrond, vooral praktisch ingericht.

    Leerteams
    Naast de nieuwe kennis en begeleiding die je ontvangt vanuit de opleidingsdocent(en) is het leren van en met elkaar en de toepassing binnen de eigen organisatie een belangrijk uitgangspunt binnen de opleiding. Je werkt hiervoor in kleinere leerteams die elkaar voorzien van feedback en die samen regelmatig hun bevindingen presenteren tijdens de contactbijeenkomsten.

    Casuïstiek vanuit jouw eigen praktijk 
    Voor de contactbijeenkomsten bestudeer je zelfstandig de leerstof. Je formuleert leervragen voor deze bijeenkomsten en deelt je ervaringen en inzichten met de docent en de andere deelnemers. Je praktijkervaring en de koppeling met de theorie vormt de basis voor de discussie en interactie met elkaar. Op niveau kun je met docenten en mededeelnemers sparren over ontwikkelingen binnen je organisatie.

    Action Learning
    Een belangrijke werkvorm die hierbij wordt gebruikt is die van ‘Action learning’. Een vorm van leren  waarbij een groep deelnemers van en met elkaar leert door het bespreken van urgente en belangrijke problemen. Hierbij hoort ook het ondernemen van acties, het zoeken naar nieuwe paden, risico’s nemen en experimenteren. Oftewel leren door doen en ervaren, gecombineerd met systematische reflectie gekoppeld aan de eigen prestaties op de werkvloer.

    Social learning
    Naast de contactbijeenkomsten vindt een deel van het leren ook plaats in onze digitale leeromgeving Connect+ voor ‘social learning’. Je voert de regie over je eigen ontwikkeltraject waarbij je 24/7 kunt leren waar, wanneer en met wie je dat wilt.

    Wil je meer weten over het programma van de opleiding? Vraag een brochure aan.

    Doelgroep

    Doelgroep

    De module Onderzoekend en ontwerpend leren is bedoeld voor leraren in het po, vo, mbo en speciaal onderwijs met enkele jaren ervaring en affiniteit met het onderzoeken en ontwerpend onderwijs.

    Wil je meer weten over het programma van de opleiding? Vraag een brochure aan.

    Tijdsinvestering

    Tijdsinvestering

    Deze opleiding bestaat uit 7 bijeenkomsten op dinsdag van 18.30 - 21.30 uur.

    De module Onderzoekend en ontwerpend leren duurt 20 weken en heeft een studiebelasting van 90 uur. Naast de bijeenkomsten besteed je tijd aan literatuurstudie, praktijkopdrachten en het maken van beroepsproducten.

    Wil je meer weten over de programma van de opleiding? Vraag de brochure aan

    Studiekosten

    Studiekosten

    De kosten voor de module Onderzoekend en ontwerpend leren zijn als volgt:

    • Opleidingskosten: € 1.650 , -
    • Arrangementskosten: €  250, -

    Hiervoor ontvang je voor aanvang van de opleiding een factuur. Dit is exclusief de kosten voor de leermiddelen. In de opleiding maken we alleen gebruik van aanbevolen literatuur.

    Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW. Opleidingskosten zijn vrijgesteld van BTW. Alle overige kosten worden belast met 9% BTW.

    Verlaag je studiekosten met een subsidie of financiering

    Deelnemers aan deze opleiding kunnen in aanmerking komen voor een subsidie- of financieringsmogelijkheid, indien je aan de voorwaarden voldoet. Bekijk alle mogelijkheden en lees de voorwaarden op onze subsidie pagina. 

    Diploma

    Diploma

    De module wordt afgesloten met het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van diverse lessenreeksen onderzoekend en ontwerpend leren. Wanneer je de module succesvol hebt afgerond, ontvang je het certificaat Onderzoekend en ontwerpend leren.

    Na afronding van de module Onderzoekend en ontwerpend leren kun je ervoor kiezen om jezelf verder te ontwikkelen tot Coördinator onderzoekend en ontwerpend leren. Hiervoor volg je de modules Coachen en begeleiden en Verandermanagement. Na afronding ontvang je het post-bachelor diploma Coördinator onderzoekend en ontwerpend leren.

    Resultaat

    Resultaat

    Na afronding ben je in staat om:

    • Als leraar/docent zelf uitdagend en ontwerpend onderwijs te organiseren in de eigen klas en te integreren met andere leergebieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderzoekend en ontwerpend leren gebruiken als inspirerende context voor taal en rekenen/wiskunde.
    • Als leraar/docent zelf de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren toe te passen in bijvoorbeeld wereldoriëntatie of een ander vak.
    • Als leraar de leerlingen te coachen om onderzoeksvragen te stellen en hen te begeleiden bij het onderzoek doen.

    Contact

    Contact

    Heb je vragen over deze opleiding? Of kun je advies gebruiken bij het maken van een keuze? Neem dan vrijblijvend contact op met de afdeling voorlichting en advies via info@avansplus.nl of 088-9098000.

    Programma

    Gedurende de module staan drie inhoudelijke thema’s centraal:

    1. Ontwerpen van onderwijs “Onderzoekend en Ontwerpend leren"
    2. Vakkenintegratie
    3. Omgaan met verschillen

    De module is opgezet als een doorgaand leerarrangement en opgebouwd rond gestelde competenties en normen van onderzoekend en ontwerpend leren. Deze komen tijdens de bijeenkomsten aan de orde door middel van docent gestuurde bijeenkomsten, samenwerkingsopdrachten en opdrachten in de praktijk.

    Door het uitwerken van de opdrachten in de praktijk en reflectie op het eigen handelen ontstaat een cyclische, onderzoeksmatige manier van kijken naar de eigen werkelijkheid en de eigen rol als expert-leerkracht/docent onderzoekend en ontwerpend leren.

    Wil je meer weten over de programma van de opleiding? Vraag de brochure aan

    Onderzoekend en ontwerpend leren
     
    Inspireer anderen
    en deel je ervaring!
    Schrijf een review
    Download brochure Inscrijven