Installatietechnische bedrijven focussen zich steeds meer op onderhoud en beheer van installaties. Bedrijven krijgen in toenemende mate te maken met prestatiecontracten waarbij ontzorging van de klant voor de langere termijn centraal staat. Dat vraagt medewerkers die naast technische expertise, ook brede kennis hebben van contracten, wetgeving, veiligheid en assetmanagement. En die denken vanuit het perspectief van de klant en de eindgebruiker. Erwin Meesters, afdelingshoofd van Installatiebedrijf Unica in Oosterhout zocht naar een opleiding die aansluit bij deze ontwikkeling in de markt. Avans+ ontwikkelde samen met verschillende bedrijven, waaronder Unica, het antwoord: de opleiding Maintenance management installatietechniek.
Unica was al een goede bekende van Avans+. Erwin Meesters: “Veel van onze medewerkers nemen deel aan de opleidingen HIT-E of HIT-W. Toen Marianne van Meel, projectleider Installatietechniek van Avans+ na afloop van een evaluatiegesprek vroeg ‘wat kunnen wij nog meer voor jullie betekenen’, gaf ik aan dat we het lastig vinden een bachelor of post-bachelor opleiding op het gebied van beheer en onderhoud te vinden. Om een voorbeeld te noemen: onze contractbeheerders zijn steeds vaker gesprekspartner voor facilitair beheerders, die zich ook bezig houden met niet-technische problemen in installatiebeheer. Voor onze contractmanagers soms best lastig. Onze klanten willen een gelijkwaardige gesprekspartner, die verder kijkt dan de techniek en hen helpt hun ambitie te verwezenlijken”. Avans+ heeft in het portfolio een (bestaande) opleiding Maintenance management voor de industrie. Een mooie opleiding, maar voor de installatietechnicus is het vaak lastig om de vertaalslag te maken richting de installatietechniek. De nieuwe opleiding, speciaal voor de installatietechniek, is precies waar de markt op zit te wachten.”
Nauw betrokken bij ontwikkeling
Meesters bleef tijdens de ontwikkeling van de nieuwe opleiding Maintenance management installatietechniek nauw betrokken. “We konden uitgebreid input leveren. Wat moet er zeker terugkomen in het programma? Wat moet het eindniveau zijn na het volgen van een opleiding? We zien onze inbreng duidelijk terug in het uiteindelijke programma. Dat is leuk, maar het belangrijkste resultaat voor ons is dat wij hier als bedrijf direct van profiteren.”
Begrijpen wat de klant bedoelt
Vestigingsdirecteur Ronald Toonen van Unica Oosterhout vindt het belangrijk dat het bedrijf betrokken is bij de ontwikkeling van nieuwe opleidingen. “Unica is erg gericht op leren en ontwikkelen. Dat is nodig om aan te blijven sluiten bij de vraag van de markt. De branche bestaat nog te veel uit sec technici, terwijl de klant op zoek is naar mensen die de boodschap ook echt over kunnen brengen. Je moet begrijpen wat de klant bedoelt. Als we een vraag krijgen: ‘lever ons maar verbetervoorstellen aan’, was vroeger het antwoord ‘een nieuwe ketel’. Nu kijk je nadrukkelijker naar de eindgebruiker en de ambitie van de klant. Waar wil deze over een aantal jaren staan? Dan kom je wellicht tot heel andere adviezen.”
Toonen denkt dan ook dat de nieuwe opleiding Maintenance management Installatietechniek een goed antwoord is op de behoefte vanuit de markt. “Op het vlak van professionalisering van de installatietechniek is ook bij collegabedrijven nog veel te winnen. Beheer is nog te zeer een ondergeschoven kind. Er wordt steeds meer verwacht van deze beroepsgroep. Ontwikkelingen in de techniek gaan enorm snel, daar moet je ook in het onderhoud en beheer constant op aan blijven sluiten. Zo is verduurzaming een belangrijk thema, dat gaat ook in de exploitatie steeds meer een rol spelen. Je komt er niet meer met alleen techniekdenken. Je moet ook aandacht hebben voor bouwfysica en de ambities van de klant. Het vak wordt strategischer. Daar zit vandaag de dag als installatietechnisch bedrijf je toegevoegde waarde naar de klant.”
Wat merkt de klant
Maar wat merkt die klant nu concreet van medewerkers die de opleiding Maintenance Management Installatietechniek hebben gevolgd? Daar kan Erwin Meesters kort over zijn: “Die krijgt een gesprekspartner die beter kan meepraten en adviseren over onderhoud en beheer op de lange termijn. Die niet alleen weet wat wettelijk verplicht is, maar ook wat verstandig is vanuit meerdere perspectieven. Klanten ontzorgen, daar gaat het uiteindelijk om!”
Zoals bij alle praktijkopleidingen van Avans+, komen ook hier de docenten uit de praktijk. Ook Erwin Meesters is als docent en begeleider betrokken.”