Skip to main content

De meerwaarde van een masteropleiding voor schoolleiders in het voortgezet onderwijs: hoe een master je organisatie versterkt

  • 24 juni 2025
  • Door: Tamara Visser

Een masteropleiding biedt verdieping in leiderschapstheorieën, verandermanagement, onderwijsbeleid en strategisch denken. Je leert niet alleen wat werkt, maar ook waarom het werkt, en hoe je het onderbouwd toepast in je eigen schoolpraktijk. Als schoolleider ben je continu bezig met de onderwijskwaliteit en het verbeteren hiervan. Een masteropleiding zoals de Master Leiderschap in onderwijs helpt je om evidence-informed te werken en op basis van data en onderzoek keuzes te maken die echt bijdragen aan betere leerresultaten en schoolontwikkeling.

Waarom zou je als leidinggevende in het voortgezet onderwijs een masteropleiding volgen?

Waar een masteropleiding in het primair onderwijs vooral draait om het meer op pedagogisch en teamgericht leiderschap, gaat het in het voortgezet onderwijs vaak om strategisch en onderwijskundig leiderschap binnen een complexere structuur.

Tamara Visser volgde als schoolleider in het voortgezet onderwijs voor de CVO Portus scholengroep onze Master Leiderschap in onderwijs en sluit zich bij bovenstaande aan. Tamara: ‘De opleiding biedt een sterk en doordacht leertraject waarin je continu nieuwe wetenschappelijke theorieën en inzichten koppelt aan je eigen werkpraktijk. Dit zorgt niet alleen voor verdieping in je functie, maar draagt ook bij aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Wat opvalt is dat de opleiding niet alleen waarde toevoegt voor jou als individu, maar ook direct impact heeft op de organisatie waarin je werkt. De praktische toepassing van het geleerde inspireert collega’s en helpt de organisatie verder te ontwikkelen. De opleiding daagt je uit om buiten je comfortzone te treden. Je leert lef te tonen, dingen uit te proberen, te onderzoeken en te ontdekken wat werkt – en wat niet werkt. Je organisatie fungeert hierbij als een soort speeltuin waarin experimenteren mag, mits je goede afspraken maakt met elkaar. Zelfs als iets niet lukt, levert dat waardevolle inzichten op.’ 

Kennisuitwisseling over sectorgrenzen heen: de kracht van diversiteit in de opleiding

Een masteropleiding krijgt extra waarde wanneer je samenwerkt met deelnemers uit diverse vakgebieden. De verscheidenheid aan perspectieven zorgt voor een rijke leeromgeving waarin je niet alleen leert van de theorie, maar ook van elkaars praktijkervaringen. Zo krijg je inzicht in hoe andere sectoren omgaan met vergelijkbare vraagstukken, zoals teamontwikkeling of veranderingstrajecten. Dit verbreedt je blik en dwingt je om kritisch te reflecteren op je eigen context en aanpak. Je ontwikkelt meer flexibiliteit in denken en handelen en bouwt tegelijkertijd een waardevol netwerk op van collega-leiders met uiteenlopende achtergronden. 

Tamara haakt hier op aan: ‘Wat deze opleiding echt bijzonder maakt, is de combinatie van inhoudelijke kwaliteit en persoonlijke benadering. Avans+ weet op een knappe manier verbinding te houden met studenten: de benadering is laagdrempelig, je voelt je geen nummer. Er is ruimte voor maatwerk, flexibiliteit en persoonlijke ontwikkeling. Zo was het bijvoorbeeld mogelijk om een eigen afstudeerrichting samen te stellen waarin elementen uit HRM en MBA werden gecombineerd, wat zorgde voor een bredere blik. Ook het feit dat je met mede-deelnemers vanuit verschillende vakgebieden in de opleiding zit, is erg waardevol. Deze cross-sectorale benadering verrijkt je kijk op onderwijs en versterkt je rol als onderwijsprofessional. Zo heb ik erg waardevolle inzichten opgedaan en een breed en nieuw netwerk opgebouwd.’

Zelf aan de slag met onderwijskundig leiderschap, onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van jouw team? 

Ben je nieuwsgierig geworden naar onze masteropleiding en wil je hier zelf ook mee aan de slag? Download dan onze brochure voor de Master Leiderschap in onderwijs of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan. We komen graag met je in contact.