Het wordt steeds duidelijker dat medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor hun vitaliteit, motivatie en vakmanschap (competenties). Daarmee kunnen zij waarde creëren voor (interne) klanten. Medewerkers kunnen weer van grotere waarde voor (interne) klanten zijn, wanneer de organisatie hen ondersteunt in het organiseren van efficiënte, effectieve en waardevolle (zinvolle) werkzaamheden. Zo verbindt de organisatie het langere termijn waardecreatieproces aan duurzame inzetbaarheid. Zo groeien zowel de medewerker als de organisatie.

Nu Nederland uit de crisis komt, lijkt een samenhangend, eenvoudig en concreet ontwikkelingsraamwerk hiervoor, in een behoefte te voorzien. Dit wordt uiteraard pas echt concreet wanneer interventies op het gebied van duurzame inzetbaarheid kunnen worden gekoppeld aan verwachtingswaarde in termen van duurzame productiviteitsverbetering.

In een 5-tal whitepapers nemen drs. Maarten T. de Winter & drs. Marcel van Marrewijk (kennispartners Waardecreatie netwerk Archimedes) ons mee in deze benadering.

> Lees hier deel 1 van deze serie: Waardevolle organisatie converteert inzetbaarheid in duurzame productiviteit