Sharon wist al van jongs af aan dat ze later juf wilde worden. ‘Ik was een zwakke rekenaar op de basisschool en kwam niet vooruit met de strategie die geboden werd. Ik miste een luisterend oor en een oplossing die voor mij werkte. Daarom ben ik het onderwijs in gegaan. Ik wil voorkomen dat kinderen ervaren wat ik heb ervaren.’ Na de PABO is Sharon niet stil blijven zitten. Ze volgde de opleiding tot Remedial Teacher, Rekencoördinator en is net klaar met de opleiding Jonge kind specialist.
Met een reden de opleiding Remedial Teaching gaan volgen
‘In het onderwijs wordt lesstof vaak op één manier uitgelegd. Als het kwartje dan niet valt, kun je op dezelfde manier door blijven gaan maar dat levert niets op. Ik herinner me nog goed dat leraren rekensommen tien keer konden herhalen, ik begreep het gewoon niet. Het is een mindere ervaring die ik nu als handig middel inzet. Ik gebruik mezelf namelijk als voorbeeld om leerlingen te laten zien dat het heus goed komt en ga met ze op zoek naar andere manieren. Dit is ook de reden dat ik na de PABO gelijk de opleiding Remedial Teaching bij Avans+ heb gedaan. Met de kennis die ik hier heb opgedaan, kan ik kinderen in een specifiek vakgebied toch een behandelplan of werkwijze bieden die bij ze past. Daar word ik ontzettend blij van. Ik ben niet voor niets nog steeds één dag in de week Remedial Teacher.’
Connectie en creativiteit
‘Tijdens mijn stages bij de PABO versterkte het gevoel dat ik leerkracht wilde worden. Ik maakte namelijk heel makkelijk connecties met kinderen. En hoewel er zoveel beroepen zijn waarin je met kinderen samenwerkt, wist ik zeker dat de schoolomgeving voor mij bestemd was. Ik kwam hier kinderen tegen zoals ikzelf. Door mijn eigen ervaring kan ik me goed verplaatsen in een kind en doe ik extra moeite om uit te zoeken waarom iets niet lukt. In plaats van ‘vasthouden aan’, probeer ik ‘mee te bewegen met.’ Ik ben na jaren voor verschillende groepen te hebben gestaan, uiteindelijk per toeval in de kleuterklas terechtgekomen. Hoewel ik het niet had verwacht, zijn dit mijn best passende schoenen ooit. Ik sta hier helemaal in het voorstadium en mag mijn leerlingen het beginstukje aanleren. Daar kan ik al mijn creativiteit in kwijt.’
Altijd op zoek naar een prikkel
‘Toen ze bij ons op school op zoek waren naar zowel taal- als rekencoördinatoren, verbaasde ik zelfs m’n vader door voor het laatste te kiezen en de opleiding tot Rekencoördinator te volgen. Als taaldenker en zwakke rekenaar is het geen voor de handliggende keuze. Waarom ik er dan toch voor heb gekozen? Omdat het de moeilijke weg is. Daar zie ik in een uitdaging in. Ook vind ik het belangrijk om me te blijven specialiseren en mee te bewegen met ontwikkelingen in het onderwijs. Zo is het kleuteronderwijs de afgelopen jaren best wel aan het veranderen. In de lessen voor kleuters staat het spelelement centraal, waardoor het echt een andere tak van sport dan de midden- en bovenbouw is. Ik was erg benieuwd naar de methodieken en theorie die hieraan ten grondslag liggen. Mijn vorige twee opleidingen bij Avans+ bevielen zo goed, dat het een makkelijke keuze was om hier ook de opleiding Jonge kind specialist te volgen en me volledig in de kleuterwereld te verdiepen. Hier heb ik onder andere geleerd om spelenderwijs les te geven. Dus als je mijn leerlingen vraagt of ze vandaag iets hebben geleerd op school en ze zeggen ‘nee’ dan heb ik het goed gedaan.’
Werken met het meest kostbare bezit
‘Als leerkracht werk ik met het meest kostbare bezit: jonge kinderen die nog hun hele leven voor zich hebben. Dat vind ik heel bijzonder. Ik wil het daarom zo goed mogelijk doen. Alleen, maar ook juist met anderen. In het onderwijs dragen we er met z’n allen zorg voor dat kinderen hun eigen plekje in de maatschappij gaan vinden. Hoewel het echt niet altijd gaat zoals ik wil en het soms geven en nemen is, zie ik het altijd als een grote eer dat ik met kinderen mag werken.’
Uitdagingen aangrijpen
‘Nu ik onlangs de opleiding Jonge kind specialist heb afgerond, is het niet zo dat ik de volgende stap al heb uitgestippeld. Ik ben altijd wel op zoek naar prikkels of iets nieuws, maar deze verschijnen vaak vanzelf op mijn pad. Zo ging het ook met mijn vorige twee opleidingen. Puur op gevoel besluit ik ervoor te gaan en hoop ik dat er al werkend weer andere, leuke kansen voorbij komen. En ja, daar is eigenlijk geen twijfel over mogelijk: die grijp ik altijd.’