• 23 mei 2018
  • Door: Shannon Keijmel

Shannon Keijmel, leerkracht op basisschool Colegio Frère Bonifacius, over bewegend leren op Aruba.

In de zomer van 2017 verruilde Shannon Keijmel haar woonplaats Breda voor een plek aan de andere kant van de wereld: Aruba. Daar vond ze  voor een jaar een baan als groepsleerkracht op een basisschool. In haar koffer had ze, naast haar Pabo-papieren, een diploma van de Avans+ opleiding ‘Leergang Vakbekwaamheid Bewegingsonderwijs’.

Met die plus in haar achterzak zou ze meer kans maken op de arbeidsmarkt, redeneerde Shannon. “Op de Pabo had ik geen bewegingsonderwijs gevolgd, maar ik wilde het eigenlijk wel graag. Ook een collega raadde het me aan, simpelweg om breder inzetbaar te zijn en dus interessanter voor werkgevers. Over Avans+ had ik al veel goede dingen gehoord, vooral de persoonlijke manier van lesgeven sprak me aan.”

Sportieve uitdaging

“Misschien heb ik de opleiding van tevoren een beetje onderschat. Ik dacht: ‘bewegingsonderwijs, dat kan toch iedereen wel?’ Tijdens de opleiding kwam ik erachter dat er veel pedagogiek en didactiek schuilgaat achter de spelletjes en oefeningen. Neem het omgaan met de verschillende fysieke kwaliteiten van kinderen. Niet iedereen is even sportief, maar iedereen verdient wél de uitdaging die bij hem of haar past.”

Plezier staat bovenaan

“Plezier staat bovenaan in bewegingsonderwijs. Is dat in orde, dan leren kinderen eigenlijk zonder dat ze er erg in hebben. Ze worden motorisch sterker en daarnaast ontwikkelen ze sociale vaardigheden. Denk aan samenwerken, omgaan met winst en verlies en het zelf reguleren van activiteiten. Ik zie in mijn lessen kinderen groeien. Ze durven meer, ze laten zich meer zien. Bewegingsonderwijs stimuleert de totale ontwikkeling.”

Vooral praktijk

“De opleiding van Avans+ was theoretisch, maar vooral praktijkgericht. Na een uurtje theorie gingen we meestal de gymzaal in om het geleerde in praktijk te brengen. Onze docent had alle leerlijnen en onderwerpen aan kleine groepjes deelnemers toebedeeld, om de beurt verzorgden we een les. Daarnaast maakten we zo veel mogelijk de vertaling naar ieders eigen beroepspraktijk. Zo leer je van de docent, maar ook van elkaar. Heel leerzaam!”

Inhoudelijk sterker

“Ik sta dankzij de opleiding vooral inhoudelijk sterker. Ik weet hoe ik veilig onderwijs verzorg, waarin iedere leerling zich zeker genoeg voelt om mee te doen. Als vakspecialist voel ik mij zeker genoeg om elke uitdaging aan te pakken. Stel dat een leerling moeite heeft met bepaalde oefeningen. Ik weet nu hoe ik ze met mijn hulp, aangevuld met bepaalde methodische stappen of materialen, vooruit kan helpen. Dat is ook een eigenschap van de opleiding: in oplossingen denken.”

Korte uitleg

“Een ander mooi leerpunt was het belang van goede, maar korte en bondige uitleg. Je wilt dat ene uurtje bewegingsonderwijs zo effectief mogelijk gebruiken. Een duidelijke instructie met een paar voorbeelden: het klinkt simpel, maar het bepaalt je hele verdere les.”

Bewegend leren

“Mijn afstudeeronderzoek ging over ‘bewegend leren’. Het is bewezen dat leerlingen die veel bewegen, beter informatie opnemen. Op Aruba is sport en beweging geen vanzelfsprekend onderdeel van de leefstijl, buiten schooltijd bewegen kinderen veel minder dan in Nederland. Om die reden heb ik in mijn klas op Aruba bewegend leren ingevoerd.”

Betere punten

“Neem keersommen: die doen we in beweging. Terwijl ze joggende bewegingen maken, houd ik op het schoolbord de antwoorden bij. Zodra ze het juiste antwoord zien, springen ze omhoog. De dictee-estafette is ook leuk. Ik geef ze een woord, de leerlingen rennen naar hun stoel om het op te schrijven en rennen weer terug. Tien minuutjes, langer is niet nodig. Het werkt heel ontspannend, leerlingen vinden het heerlijk en bovendien halen ze bijna zonder uitzondering betere cijfers.”

Breder ontwikkelen

“Laatst was onze onderwijsminister te gast in mijn les, samen met de directrice van de stichting van onze school en nog enkele onderwijsvertegenwoordigers. Ze waren heel enthousiast over de lessen. Zo ook de directrice en de IB’er. Sterker nog, op dit moment zijn we aan het kijken of we het bewegend leren-concept verder kunnen ontwikkelen binnen onze school.”

Dubbel genieten

“Dankzij de opleiding van Avans+ weet ik wat er nodig is voor een goede, belevingsvolle gymles. Vakbekwaamheid was een van de kernwoorden en wat mij betreft is dat terecht. Je ziet leerlingen opbloeien als ze met mijn hulp of met die van een medeleerling ineens wél die ene oefening kunnen doen. En als je je leerlingen ziet genieten, geniet je als leerkracht dubbel en dwars mee.”

 

Benieuwd naar de Avans+ opleiding ‘Leergang Vakbekwaamheid Bewegingsonderwijs’? Bekijk de opleidingspagina.

Plaats ook een reactie

CAPTCHA This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.