• 11 november 2013
  • Door: Dragan Kalkan

Nog geen 25 jaar geleden dachten we dat je als Bill Gates, Donald Trump, Richard Brandson, of Steve Jobs geboren moest zijn om een succesvolle ondernemer te zijn. Men dacht dat dit in je genen moest zitten. Nog veel erger was de houding van velen in deze wereld dat ondernemendheid niet te leren was. Je was eenmaal zo geboren of niet. Nou mooi was dat! Het goede nieuws voor iedereen die het niet bij geboorte heeft meegekregen luidt: ook voor jou is hoop! Ondernemen is te leren!

Onderzoek

Natuurlijk helpt het gigantisch als je wél zo geboren bent. Dat ontken ik ook niet. Wat ik wil toevoegen is dat de wetenschap óók heeft aangetoond dat je ondernemend gedrag kunt leren én dat het ontwikkelbaar is. Dus wie verder wil komen moet nieuwe dingen leren!

Waar heb ik het dan over wanneer ik over ondernemend gedrag spreken? Ik heb het over persoonskenmerken en gedragseigenschappen. En die blijken een directe relatie te hebben met het vergroten van ondernemendheid, commerciële groei, return on investment, of welk ondernemend doel jij er aan de andere kant tegenover zet. En er zijn ook een aantal factoren die daarbij een rol spelen. Ik zal je laten zien hoe dat werkt… En de criticasters die er het fijne van willen weten of mijn beweringen niet geloven raad ik twee dingen aan: a) de korte weg: lees de Harvard Business Reviews over dit onderwerp van de afgelopen 25 jaar of b) de iets langere weg: bestudeer zelf alle wereldwijd uitgevoerde studies over dit onderwerp.

Waar hebben we het dan over? 

De persoonskenmerken en gedragseigenschappen waar ik het over heb zijn:

Pro – activiteit:

  • Uit jezelf persoonlijk initiatief nemen zonder dat iemand er om vraagt. Want vaak zie jij de kansen het eerst en waar wacht je dan nog op?
  • Kansen zien en je er over uitspreken. Dan wordt je ten minste gehoord en krijg je direct feedback van je omgeving. Weet je meteen of je op de goede weg bent.
  • Ideeën zien en verkopen: iemand moet wel weten wat jouw idee is en bereid zijn je te helpen. Dus verkopen die handel!
  • Verantwoordelijkheid nemen voor het slagen van je eigen idee. Want als jij er niet in gelooft en er niets van maakt, wie doet het dan voor je?

Innovativiteit

  • Doe aan idee verkenning: hou je ogen open en verzamel zoveel mogelijk ideeën.
  • Doe aan idee generatie: verzamel en bedenk er dan nog meer. Daar zijn hele leuke creativiteitssessies voor te verzinnen.
  • Doe aan idee promotie: vertel het de hele wereld. En dan opnieuw en voor de zekerheid nog een keer.
  • Doe aan idee implementatie: zorg dat je idee ook écht wordt uitgevoerd. Want hier blijft het in 80% van de gevallen haperen.

Risico bereidheid

  • Wees bereid gecalculeerde risico’s te nemen: jij weet zelf het beste hoeveel geld je nog hebt en welke energie en tijd jij nog op het spel wilt zetten.
  • Ga voor de grote overwinning: “no guts no glory”! Waarom zou je voor minder gaan?
  • Eerst handelen en dan pas goedkeuring vragen: als je het zeker weet, waarom dan wachten op bevestiging? En trouwens: van wie?
  • Toon lef waar anderen dit niet doen: is een mega – business versneller.

Kijk, als ik hier dan met mijn boeren verstand naar kijk lijkt het me best simpel. Dus ga het dan gewoon doen en zie wat jouw ondernemendheid werkelijk is.

En wat helpt daarbij?

Zoals ik aangaf helpen een aantal factoren je bij het oefenen en ontwikkelen van ondernemend gedrag. En dat zijn de volgende dingen:

  • Aanmoediging en tolerantie voor mislukking. Zoek een omgeving die je blijft aanmoedigen en niet al je ideeën de put in praat. Maar die je ook helpt als iets is mislukt. Daar kun je het meest van leren.
  • Zorg voor vrijheid en laat je door niets en niemand belemmeren. Wat helpt zijn mensen in je omgeving die je daar regelmatig aan herinneren. En aanmoedigen!
  • Tijd en middelen! Je moet je wel 100% focussen want je tijd kun je maar 1 keer verspelen. En een beetje geld helpt ook wel.
  • Beloning en waardering: het helpt natuurlijk wel als je oprechte waardering en complimenten krijgt uit je omgeving voor wat je doet. En dat je daar natuurlijk ook geld mee verdient. Zo niet: wegwezen daar en nieuwe mensen zoeken.
  • Neem risico, heb vertrouwen en wees vooral tolerant voor fouten.

Liefde en passie

Alles is makkelijker gezegd dan gedaan. Dat weet ik ook wel. Maar hoe zou jouw leven er uitzien wanneer je de moed zou weten te vinden om te doen waar je écht goed in bent en waar je met passie en liefde voor uit je bed zou willen komen? Dat zou toch geweldig zijn? Wie kan daar nou op tegen zijn? Want waarom zou je ook maar één dag van je leven verspillen aan werk waar je niet voor geboren bent. Of waar je ongelukkig van wordt?

Als ik de draad weer eens kwijt ben luister o.a. ik naar de steve jobs stanford commencement speech 2005. Check en vraag je af: “wat zou je vandaag doen als het je laatste dag van je leven zou zijn?”

Hoe zover te komen? Start with why!

Doe alleen dat waar je werkelijk van houdt en dan ben je in staat tot grote dingen in je leven. Maak daarin geen enkel compromis. En doe alleen dat waar je van houdt. Meestal is dat doen wat dicht bij je hart ligt en wat je met liefde en passie doet. En als jij daar ook in gelooft, hoe simpel is je wereld dan?

Tot slot wil ik je een aantal mooie voorbeelden meegeven van successen die heel de wereld kent. Neem er de tijd voor, laat het op je inwerken en “start with why!” en vertel mij waar jij voor op aarde bent.

Ik wens je veel succes toe.
Check Simon Sinek: how great leaders inspire action?

Dragan Kalkan is Commercieel directeur van Avans+ en te volgen op Twitter via @DraganKalkan.

 

Plaats ook een reactie

CAPTCHA This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.