• 24 januari 2014
  • Door: Dragan Kalkan

Volgens mij zijn we het in Nederland zat om standaard producten voorgeschoteld te krijgen of om standaard oplossingen te moeten kopen waar we ook nog eens de hoofdprijs voor moeten betalen. Of het nu auto’s, vakanties, energie of zorgoplossingen betreft: de Nederlandse consument is het echt zat. We zijn het beu om teveel geld uit te moeten geven voor producten en diensten waar we ons niet mee kunnen identificeren en waar we niet eens iets over te zeggen hebben! Zelfs als het om bier gaat, dat we decennia lang via de buis voorgeschoteld hebben gekregen, niet meer naar onze wens is, maken we liever ons eigen “huismerk” met behulp van amateur brouwers van over de hele wereld dan dat we standaard bier drinken. Dat heeft Carlsberg ook ondervonden toen studenten vonden dat het wel heel duur bier drinken is in Kopenhagen.

En ondertussen maken we custom made sneakers online (Converse) en kleren (Gap), eigen muziek (Apple’s Garageband) en stellen eigen vakanties samen (Booking.com) zonder tussenkomst van anderen. De vorige eeuw waarin corporate ondernemingen zoals Henry Ford ons wijs konden maken dat het product uiteraard in alle kleuren beschikbaar was, zolang het maar zwart was, is nu écht voorbij. Dus waarom zou dat ook niet voor opleidingsinstituten gelden?

One size fits all

Laten we eerst eens bekijken hoe het er in verschillende industrieën aan toe gaat?

Over de bankenwereld hoeven we het volgens mij niet meer te hebben. Ik geloof dat de BV Nederland en al haar aandeelhouders (sinds we allemaal eigenaar zijn van de meeste banken) niets meer willen hebben van de oude manier van zaken doen. Ik ben alleen helaas nog bang dat er nog een generatie overheen moet gaan voordat we echt kunnen zeggen dat het oude gedrag tot de verleden tijd behoort.

De verzekeringswereld dan. Sinds de vanzelfsprekende commissies van de baan zijn, en tussenpersonen en vertegenwoordigers hun toegevoegde waarde door middel van degelijk advies moeten verdienen, zien we dat daar ook serieuze omslagen plaatsvinden. Want wie huur jij nog in om een financieel- of verzekeradvies in te winnen? Niemand toch?

Om van de zorgverzekeraars nog maar te zwijgen. Sinds wij, consumenten, steeds meer zelf kunnen én willen regelen, zijn velen overbodig en kunnen grote zorgverzekeraars de ene na de andere reorganisatie doorlopen. Wel vervelend voor al die medewerkers, maar zeg nou eerlijk, wat voeg je nou nog toe wanneer je alles zelf in een avond online geregeld hebt voor het hele gezin?

Of de auto-industrie dan? Waar we vroeger voor iedere accessoire dik moesten betalen kun je tegenwoordig alles inclusief krijgen en ook nog eens custom made. Want anders ben ik wel pleite naar de concurrent! Mooi toch?

Er is echter ook en keerzijde aan deze medaille….

En hoe zit dat dan met opleidingsinstituten? Universiteiten, hogescholen en mbo- instellingen leveren alleen standaard producten. Punt uit. Je kunt als klant namelijk alleen meedoen wanneer zij bepalen, tijdens vaste momenten, op vaste plaatsen en locaties en met docenten die standaard programma’s afdraaien gebaseerd op standaard criteria. Dat is nou eenmaal hun aard. En dat proberen zij allen met zo goed mogelijke kwaliteit te doen. Hulde daarvoor! Bij www.avans.nl weten ze daar trouwens alles van want zij behoren immers al jaren tot de top van Nederland met de bachelor programma’s. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Voor het gemak vergeten we de trainingsinstituten. Simpelweg omdat zij geen opleidingsinstituut zijn. En dan zijn er nog de commerciële partijen zoals NCOI en Avans+. Wat voegen die eigenlijk toe? En bij wie krijg je als klant de “one size fits all”- bediening? En wie levert er de “one size fits me” – service? Oordeelt u zelf door het NCOI of Avans+ dezelfde vraag te stellen. Ik daag u daartoe uit!

Toegevoegde waarde van een opleidingsinstituut en de keerzijde van de medaille

Als de toegevoegde waarde van een opleidingsinstituut simpelweg alleen een standaardprogramma, vaste locatie en een diploma is, dan is dat wel erg mager hoor. Je kunt een deeltijd bachelor dan zogenaamd wel voor ca. € 1700,00 collegegeld per jaar krijgen en denken dat dit “goedkoop” is, maar dan vergeet je dat de overheid daar per deelnemer nog eens € 4.000,00 per jaar op toelegt. Geld, dat ook uit jouw belastingen komt.

Voor datzelfde geld krijg je ook een jaar een topopleiding bij www.avansplus.nl en is de waarde veel groter. Ten minste: als jij ook je performance aantoonbaar wilt verbeteren binnen de context waarin je werkzaam bent. Oordeel nou eerst zelf eens over wat voor jou de toegevoegde waarde van een opleidingsinstituut eigenlijk precies is, dan zal ik je in het volgende blog uitleggen wat de toegevoegde waarde van Avans+ is ten opzichte van alle andere opleiders.

De andere kant van de medaille echter is volgens mij dat ondernemingen tegenwoordig allemaal beloven dat u alles precies geleverd krijgt zoals u dat wenst. Maar als dit ten kostte van de kwaliteit gaat, moet je je nog maar eens achter de oren krabben. En dat is voor opleidingen niet anders. Want je kunt dan wel naar onze concurrent gaan, maar ga dan eerst 3 zaken eens goed na:

Krijg ik echt wat ik nodig heb?”

“Met welk rendement?”

“En tegen welke prijs?”

Tot slot is mijn uitdaging aan jou de volgende:

Wanneer eis jij als klant een échte toegevoegde waarde van een opleider?”

“Hoe ziet dat er volgens jou dan uit?”

“En wanneer ga je dan stoppen met teveel te betalen voor standaardproducten?”

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Avans+, improving professionals. Niet de grootste, wél de beste!

Waar de lat sinds1986 al hoog ligt en alleen maar hoger is komen te liggen. Waar het vanzelfsprekend is dat jij persoonlijk aandacht krijgt. Waar je écht kwaliteit krijgt en je prestaties in de praktijk met échte business resultaten échte en aantoonbare impact hebben en waar je ook nog eens een klantwaarde ervaart die je voor de rest van je leven bijblijft. Waar “one size fits you” niet alleen de belofte is, maar waar we dit al jaren waarmaken.

Hoor jij ook bij ons?

Mijn naam is Dragan Kalkan, commercieel directeur van Avans+ en te volgen op Twitter via @DraganKalkan.

Plaats ook een reactie

CAPTCHA Deze vraag dient om te testen of u een menselijke bezoeker bent en om geautomatiseerde spam-inzendingen te voorkomen.