• 10 februari 2015
  • Door: Coen Toebosch

Avans+ belooft haar klanten resultaat in de praktijk. Erg onderscheidend is dat niet, alle andere opleidingsinstituten beloven dat ook. Niemand kiest voor een instituut waar je veel in investeert, maar dat niets oplevert. Toch zijn er voldoende aanwijzingen van opleidingen en trainingen die weinig of geen aantoonbare resultaten opleveren. Hoe weten klanten dan wat opleidingsinstituten bedoelen als ze ‘resultaat’ beloven? En bedoelen ze allemaal hetzelfde?

Betekent ‘resultaat’ tevreden deelnemers die de opleiding een goede beoordeling geven? Voor het opleidingsinstituut is dat een mooi resultaat in de zin van marketing. Voor de deelnemer is dit hooguit een leuke tijdsbesteding. Of de opleiding hiermee ook resultaat heeft opgeleverd voor de deelnemer en zijn werkgever, is op basis van deze beoordelingen helemaal niet zeker.

Meer dan een diploma

Is resultaat dan een diploma aan het einde van de opleiding? Voor veel mensen is een diploma een basis voor resultaat, omdat je daarmee meer kans hebt op een nieuwe baan. Vaak is dat een goede investering voor zowel werkgever als werknemer, bijvoorbeeld in het geval van een reorganisatie. Maar het kan ook anders. Bijvoorbeeld bij het behalen van een MBA diploma. De deelnemer gebruikt zijn nieuwe diploma dan als toegangsbewijs voor de hogere managementfuncties met een hoger salaris bij een ander bedrijf. De vraag is dan wat het resultaat is voor de werkgever.

Gevaar voor iedereen

Het geleerde kunnen toepassen in de praktijk, is dat dan wat we bedoelen met resultaat? Dat komt volgens Avans+ in de buurt, maar het is het nog steeds niet. Stel, je volgt een opleiding Projectmanagement. Je beheert de methodiek uitstekend en je bent ook in staat om die toe te passen in een echt project. Maar je bent de enige in jouw bedrijf die het zo doet. Anderen blijven projecten managen op de manier waarop ze dat altijd al deden. Jij bent dan eerder vervelend, een uitzondering en een gevaar voor iedereen. Ja, je hebt veel geleerd. Maar doe nu maar weer gewoon.

Toegevoegde waarde voor deelnemer én bedrijf

Het resultaat wat Avans+ belooft is de toegevoegde waarde voor zowel de deelnemer als het bedrijf. Dat is meestal niet precies hetzelfde, maar ligt wel in elkaars verlengde. De deelnemer ervaart meer beheersing, ontwikkeling, erkenning en waardering. Het bedrijf ervaart minder fouten, betere sturing en meer focus. Uiteindelijk investeren zowel deelnemer en bedrijf in een opleiding om beide van de toegevoegde waarde te profiteren. Uit onderzoek weten we ook dat het resultaat van een opleiding voornamelijk wordt bepaald door de overeenstemming tussen belangen en ambities van zowel deelnemer als bedrijf. Dát is wat Avans+ bedoelt met prestatieverbetering.

Begeleiding sleutel tot succes

Om dat resultaat te behalen, investeert Avans+ samen met deelnemer en bedrijf veel tijd in het voortraject. Wat is precies de behoefte, welke opleiding past daarbij, in hoeverre zijn de verwachtingen en ambities afgestemd, welke projecten kunnen worden ingebracht, hoe vindt de begeleiding plaats tijdens de opleiding en daarna? Welke loopbaan en beloning passen bij deze ontwikkeling? Deze afstemming vooraf is intensief en soms lastig, maar beïnvloedt in belangrijke mate het resultaat van de opleiding. Een opleiding vraagt veel inspanning, is kostbaar en duurt relatief lang. Reden temeer om vooraf helderheid te verkrijgen hoe jij het beste resultaat kunt behalen. Voor jezelf en voor je organisatie.

Coen Toebosch, Algemeen directeur Avans+ is te volgen op Twitter via @CoenToebosch

Plaats ook een reactie

CAPTCHA Deze vraag dient om te testen of u een menselijke bezoeker bent en om geautomatiseerde spam-inzendingen te voorkomen.