Skip to main content

Train de trainer voor laboratoriummedewerkers

Train de trainer voor laboratoriummedewerkers
iets voor u?
  • U bent als inhouds- en/of ervaringsdeskundige (mede)verantwoordelijk voor het opleiden van collega's, studenten en/of relaties in het werkveld.
  • U wilt handvatten om uw vaardigheden en kennis met betrekking tot opleiden in het werk te versterken.
  • U wilt de effectiviteit van uw opleidingsactiviteiten verhogen door het uitbreiden van uw communicatieve- en didactische vaardigheden.
In het kort
  • niveau Post-mbo
  • duur 6 dagdelen
  • studiebelasting 30 uur
  • studiekosten 1.575,-
  • startdata
    • 08-05-2019 Breda 8,9 mei 2019 en 21 juni 2019
Bekijk alle startdata en locaties
Train de trainer voor laboratoriummedewerkers

Train de trainer voor laboratoriummedewerkers

Vaak zijn trainers, werkveldbegeleiders en collega’s op grond van hun specifieke vakinhoudelijke kennis en vaardigheden actief binnen het overdragen van kennis, vaardigheden en beroepshouding. Tijdens deze cursus verwerft u kennis en verbreedt u uw pedagogische en didactische vaardigheden op het gebied van inwerken, opleiden en begeleiden van collega’s of studenten.

Binnen de cursus liggen de accenten vooral op communicatieve vaardigheden, groepsdynamische processen en het effectief inspelen op de verschillende leerconcepten, leerstijlen en leervragen in relatie tot de gewenste opbrengsten.

lees meer
Praktische informatie
    Doelgroep

    Doelgroep

    U bent inhouds- en/of ervaringsdeskundige en vanuit deze (werk)ervaring begeleidt u collega’s, studenten en/of relaties in de branche waarin u werkzaam bent. U wilt de effectiviteit en impact van het gericht opleiden verbeteren om collega’s en/of controlerende instanties, bijvoorbeeld tijdens GMP of ISO inspecties, te laten zien dat u bevoegd bent om deze werkzaamheden op u te nemen.

    Werkvorm

    Werkvorm

    Tijdens deze cursus staat praktische toepassing centraal. Vanuit de theorie wordt voortdurend een koppeling gemaakt naar het toepassen binnen de eigen organisatie. Er wordt veel geoefend met (eigen) casussen.

    Studiebelasting

    Studiebelasting

    De cursus Train de trainer duurt 3 dagen (6 dagdelen). Houd u daarnaast rekening met het bestuderen van literatuur, het uitvoeren van een praktijkopdracht en het schrijven van een reflectieverslag. De totale studiebelasting bedraagt 30 uur.

    Studiekosten

    Studiekosten

    De kosten van de cursus Train de trainer voor laboratoriummedewerkers zijn als volgt: 

    • Cursuskosten  € 1.575,-.
    • Arrangementskosten € 60,-. 

    Eventuele kosten voor literatuur zijn hierbij niet inbegrepen.

    Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. Voor opleidingskosten geldt een tarief van 21% BTW. Alle overige kosten worden belast met 9% BTW.

    Deze cursus kan ook als maatwerk of incompany traject worden uitgevoerd. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen via info@avansplus.nl of via 0900 - 110 10 10 (lokaal tarief).

    Diploma

    Diploma

    De toetsing van de cursus bestaat uit het schrijven van een reflectieverslag. Daarnaast wordt een actieve deelname en aanwezigheidsverplichting van 100% gehanteerd. Indien u de cursus Train de trainer met succes doorloopt, ontvangt u het certificaat Train de trainer.

    Resultaat

    Resultaat

    Na deze training beheerst u de communicatievaardigheden om de regie te krijgen en te behouden. U bent bekend met de belangrijkste succesfactoren om leren in het werk effectief vorm te geven en dit te vertalen naar werkvormen die u inzet voor een efficiënte en effectieve kennisoverdracht. Na afronding van het reflectieverslag wordt het certificaat “Train de trainer” behaald, waarmee u kunt aantonen dat u in staat bent het opleiden in het werk effectief vorm en inhoud te geven.

    Contact

    Contact

    Heeft u vragen over deze opleiding? Of kunt u advies gebruiken bij het maken van een keuze? Neem dan vrijblijvend contact op via info@avansplus.nl of via 0900 - 110 10 10 (lokaal tarief).

    Programma
    Programma dag 1

    Dag 1: Communicatie en groepsdynamische processen
    Vanuit  uw vakkennis en expertise begeleidt en ondersteunt u uw collega's en/of studenten. De gesprekstechnieken die u hierbij inzet, zijn waardevol en bepalend voor het verloop en het resultaat van begeleiding.

    Tijdens deze dag komen verschillende vaardigheden en technieken aan bod die uw communicatie wezenlijk kunnen verbeteren. Motto van deze dag is leren door te doen en de leidraad is:  E = K x A : het effect/rendement van je gesprek is afhankelijk van je (vak)kennis x de acceptatie door de ander. Tijdens deze interactieve bijeenkomst wisselen theorie en praktijk elkaar af.

    De volgende thema’s komen aan de orde:
    + Zich bewust zijn van een effectieve grondhouding voor communicatie;
    + LSD techniek (luisteren, samenvatten en doorvragen);
    + Doorvragen met behulp van logische niveaus (waarom zegt of doet iemand iets);
    + Feedback geven a.d.h.v. de 4 G's;
    + Metacommunicatie.

    Programma dag 2 en 3

    Dag 2 en 3: Pedagogische- en didactische vaardigheden
    Gedurende deze 2 dagen wordt ingegaan op het herkennen van leermomenten in het werk. Hierdoor vergroten de deelnemers hun kennis en inzicht met betrekking tot leerconcepten, leren zij op een effectieve manier in te spelen op leervragen én leervragen te creëren, vergroten zij hun pedagogisch handelingsrepertoire en ervaren zij de effecten hiervan. Daarnaast leren zij om bewust hun rol te kiezen om zo het leren optimaal te bevorderen.   

    Gedurende deze dag wordt vanuit de leercyclus van Kolb aandacht besteed aan de volgende vragen:
    + Welke taken heb ik als begeleider/opleider in het werk?
    + Wat is pedagogisch en wat is didactisch?
    + Met welke bril neem ik waar en observeer ik?
    + Hoe benut ik de leermomenten in het werk op een manier dat de ander hier ook werkelijk iets leert?
    + Hoe stem ik mijn manier van begeleiden af op de ander?
    + Hoe weet ik of de ander begrijpt en beheerst waar het om gaat?
    + Hoe voeg ik kennis toe aan het werk dat wij uitvoeren?

    Ook hier geldt leren door te doen. Naast dat deelnemers theorie krijgen over de onderwerpen die een antwoord geven op deze vragen, gaan ze vooral met elkaar aan de slag gaan om de theorie toe te passen en uit te proberen.

    Tussen de 2e bijeenkomst en de laatste bijeenkomst gaan de deelnemers actief aan de slag met de verkregen inzichten in de eigen werkpraktijk. In deze periode laten de deelnemers een begeleidingsmoment filmen welke centraal staan tijdens de laatste bijeenkomst. Op basis hiervan reflecteert de deelnemer op het eigen handelen en het ontvangt collegiale feedback. Op basis van de eigen analyse en de ontvangen feedback wordt een reflectieverslag geschreven.

    Programma Train de trainer voor laboratoriummedewerkers
    Brochure aanvragen Inscrijven