Skip to main content

Marketing en klantgerichtheid

Marketing en klantgerichtheid
iets voor u?
  • U wilt beter kunnen inspelen op de wensen en behoeften van uw klanten
  • U wilt uw klant meer centraal stellen
  • U wilt goed onderbouwde marketingvoorstellen kunnen uitwerken voor uw afdeling
In het kort
  • niveau Postbachelor
  • duur 10 weken
  • studiebelasting 6 uur per week
  • studiekosten 2.350,-
  • startdata
    • 12-09-2019 Breda
    • 28-11-2019 Arnhem
    • 28-11-2019 Eindhoven
    • 28-11-2019 Rotterdam
    • 28-11-2019 Rotterdam
    • 28-11-2019 Utrecht
    • 28-11-2019 Breda
Bekijk alle startdata en locaties inschrijven
Marketing en klantgerichtheid

Marketing en klantgerichtheid

De dynamiek van marketing en klantgerichtheid
Organisaties zonder klanten bestaan niet. Toch is écht denken vanuit de klantbehoefte een enorme uitdaging. Voor marketeers en ook voor u als leidinggevende, specialist of adviseur. In uw dagelijks werk heeft u te maken met klantbehoeften en marketingvragen. U wilt dat meer klanten terugkomen of nieuwe producten bij u afnemen. Daarvoor moet u eerst begrijpen wie uw klant is, wat hij wil en hoe hij zich gedraagt.

In deze opleiding leert u de marketingstrategie van uw organisatie beter begrijpen. U vertaalt deze naar uw eigen afdeling. U leert ook uw klant begrijpen, onder andere door inzicht in zijn customer journey en online gedrag. Zo leert u hoe en wanneer u uw klant nog beter centraal kunt stellen.  Hierop laat u uw communicatie en uw proces aansluiten. Daarnaast zorgt u ervoor dat uw team denkt en handelt vanuit het belang van de klant, zonder de focus van uw organisatie te verliezen.

Vergroot uw klantgerichtheid
Om deze focus te behouden, heeft u inzicht nodig in de omgevingsfactoren, zoals andere aanbieders, ketenpartners en veranderende wet- en regelgeving. Hoe zijn deze van invloed op de sterktes en zwaktes van uw organisatie en afdeling? Op basis hiervan kiest u een gerichte aanpak richting de klant in de vorm van positionering, segmentatie, online gedrag en andere marketing-instrumenten. Daarbij werkt u vaak samen met een marketeer of communicatiespecialist. Deze opleiding zorgt ervoor dat u meer inzicht krijgt in marketingbegrippen, zodat u marketingvoorstellen kunt maken en beoordelen, en de uitvoering ervan kritisch kunt volgen. Zo vergroot u de klant-gerichtheid van uw afdeling om concurrentievoordeel te behalen.

Leren van elkaar
U leert van docenten die werken in de praktijk en vooral van uw mededeelnemers. Zij hebben wellicht ervaring in een andere branche, maar staan voor dezelfde uitdagingen als u. Door in de lessen samen praktijkvoorbeelden te bespreken, komt u tot verfrissende en waardevolle inzichten. Deze neemt u onder meer mee in uw eigen opdracht.

lees meer
Praktische informatie
    Doelgroep

    Doelgroep

    U denkt en werkt minimaal op hbo-niveau. U heeft geen marketingfunctie, maar wilt wel meer weten over marketing, omdat u in uw dagelijks werk te maken heeft met klantbehoeften en marketingvragen. Door meer inzicht in de marketingstrategie van uw organisatie kunt u deze effectiever vertalen naar uw eigen afdeling. Zo kunt u nog klantgerichter werken en een concurrentievoordeel behalen. Het maakt niet uit in welke branche u werkzaam bent.

    Werkvorm

    Werkvorm

    Uw persoonlijke ontwikkeling staat centraal. Onze docenten, coaches en opleidingsmanagers begeleiden u bij het bereiken van uw eigen doelen. U gebruikt de theorie als basis voor uw eigen ontwikkelingsvraagstuk. U leert het beste uit uzelf te halen en neemt wat u leert meteen mee naar uw eigen organisatie. Door interactief kennis en ervaringen uit te wisselen met uw mededeelnemers, komt u tot verfrissende en waardevolle inzichten. Zo levert uw opleiding direct resultaat op!

    Studiebelasting

    Studiebelasting

    De opleiding Marketing en klantgerichtheid bestaat uit 5 bijeenkomsten die in een periode van 10 weken worden gegeven. De bijeenkomsten vinden plaats van 16.00 tot 21.30 uur. Deze opleiding heeft een lage studiebelasting: reken op ongeveer 6 uur per week voor zelfstudie, voorbereiding van de bijeenkomsten en het uitwerken van uw opdracht.

    Studiekosten

    Studiekosten

    De kosten voor de opleiding Marketing en klantgerichtheid zijn als volgt:

    • Opleidingskosten: € 2.350
    • Arrangementskosten: € 150
    • Boeken: circa € 75

    De boeken schaft u zelf aan. Voor de opleidings- en arrangementskosten ontvangt u voor aanvang van de opleiding een factuur. De opleidingskosten zijn vrijgesteld van btw. Alle overige bedragen zijn exclusief 9% btw.

    Diploma

    Diploma

    Na afronding van de opleiding Marketing en klantgerichtheid ontvangt u van Avans⁺ een certificaat.
    Verdiepen en verbreden bij Avans⁺
    In deze module heeft u zich verdiept in marketing. Wilt u uw bedrijfskundige kennis nog verder uitbreiden? Kies dan eenvoudig voor een van de vele andere bedrijfskundige modules of de volledige postbachelor-opleiding Bedrijfskundig management. Voor al uw vragen en uitdagingen vindt u bij Avans⁺ een passende opleiding.

     

    Resultaat

    Resultaat

    U begrijpt uw klant en heeft inzicht in zijn (online) gedrag. Door uw bekendheid met verschillende marketinginstrumenten kiest u een passende benaderingswijze voor uw klant. U werkt hierdoor nog klantgerichter binnen uw afdelingsproces en communicatie. Ook bent u voldoende toegerust om samen met een marketeer marketingvoorstellen te beoordelen en uit te voeren. Kortom, u kunt (nog) klantgerichter gaan werken.

    Contact

    Contact

    Heeft u vragen over deze opleiding marketing? Of kunt u advies gebruiken bij het maken van een keuze? Neem dan vrijblijvend contact op met Shirley van der Sande-Koevoets van de afdeling voorlichting en advies via info@avansplus.nl of via 076 – 525 88 14.

    Programma

    Door deze opleiding krijgt u meer focus op klantgerichtheid en marketing. U leert de marketing-strategie van uw organisatie te vertalen naar uw eigen afdeling om uw klanten nog beter centraal te stellen. Uw communicatie en uw proces sluiten hierop aan. Door vanuit een klantperspectief naar uw organisatie te kijken, krijgt u inzicht in de customer journey, het effect van verschillende marketinginstrumenten en de klantgerichtheid van uw afdeling. Het programma bevat de volgende hoofdthema’s:

    • Wat is marketing en wanneer / hoe past u het toe?
    • Van buiten naar binnen kijken, analyseren, handelen
    • Marketinganalyse en marktonderzoek
    • Positionering, segmentatie, doelgroepbepaling
    • Marketingmix, online marketing, marketingplan en businessmodel canvas

     

    Programma
    Bezoek een voorlichtingsbijeenkomst

    Voor antwoorden op al uw opleidingsvragen

    Meld u nu aan
    Brochure aanvragen Inscrijven