Skip to main content

Marketing en klantgerichtheid

  • niveau Postbachelor
  • duur 10 weken
  • studiebelasting 6 uur per week
  • studiekosten 2.350,-
  • startdata Bekijk alle startdata en locaties
    • 28-11-2019 Arnhem
    • 28-11-2019 Eindhoven
    • 28-11-2019 Rotterdam
    • 28-11-2019 Rotterdam
    • 28-11-2019 Utrecht
    • 28-11-2019 Breda
    • 20-02-2020 Arnhem
    • 20-02-2020 Breda
    • 20-02-2020 Eindhoven
    • 20-02-2020 Rotterdam
    • 20-02-2020 Utrecht
Inschrijven
Marketing en klantgerichtheid
Iets voor jou?
  • Je wilt beter kunnen inspelen op de wensen en behoeften van jouw klanten.
  • Je wilt je klant meer centraal stellen.
  • Je wilt goed onderbouwde marketingvoorstellen kunnen uitwerken voor jouw afdeling.

De dynamiek van marketing en klantgerichtheid
Organisaties zonder klanten bestaan niet. Toch is écht denken vanuit de klantbehoefte een enorme uitdaging. Voor marketeers en ook voor jou als leidinggevende, specialist of adviseur. In je dagelijkse werk heb je te maken met klantbehoeften en marketingvragen. Je wilt dat meer klanten terugkomen of nieuwe producten bij je afnemen. Daarvoor moet je eerst begrijpen wie jouw klant is, wat hij wil en hoe hij zich gedraagt.

In deze opleiding Klantgerichtheid leer je de marketingstrategie van jouw organisatie beter begrijpen. Je vertaalt deze naar jouw eigen afdeling. Je leert ook je klant begrijpen, onder andere door inzicht in zijn customer journey en online gedrag. Zo leer je hoe en wanneer je jouw klant nog beter centraal kunt stellen. Hierop laat je je communicatie en je proces aansluiten. Daarnaast zorg je ervoor dat je team denkt en handelt vanuit het belang van de klant, zonder de focus van jouw organisatie te verliezen.

Vergroot je klantgerichtheid
Om deze focus te behouden, heb je inzicht nodig in de omgevingsfactoren, zoals andere aanbieders, ketenpartners en veranderende wet- en regelgeving. Hoe zijn deze van invloed op de sterktes en zwaktes van jouw organisatie en afdeling? Op basis hiervan kies je een gerichte aanpak richting de klant in de vorm van positionering, segmentatie, online gedrag en andere marketing-instrumenten. Daarbij werk je vaak samen met een marketeer of communicatiespecialist. Deze opleiding zorgt ervoor dat je meer inzicht krijgt in marketingbegrippen, zodat je marketingvoorstellen kunt maken en beoordelen, en de uitvoering ervan kritisch kunt volgen. Zo vergroot je de klant-gerichtheid van jouw afdeling om concurrentievoordeel te behalen.

Leren van elkaar
Je leert van docenten die werken in de praktijk en vooral van jouw mededeelnemers. Zij hebben wellicht ervaring in een andere branche, maar staan voor dezelfde uitdagingen als jij. Door in de lessen samen praktijkvoorbeelden te bespreken, kom je tot verfrissende en waardevolle inzichten. Deze neem je onder meer mee in jouw eigen opdracht.

Lees meer
test
Ben je op zoek naar informatie over een specifiek vakgebied? Kijk ook eens op het blog van Avans+.
Lees meer
r
test
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor een incompany- of maatwerktraject? Bekijk dan alle informatie over dit onderwerp.
Lees meer
r
Bezoek een voorlichtingsbijeenkomst

Voor antwoorden op al je opleidingsvragen.

Meld je nu aan
Praktische informatie
    Doelgroep

    Doelgroep

    Je denkt en werkt minimaal op hbo-niveau. Je hebt geen marketingfunctie, maar wilt wel meer weten over marketing, omdat je in jouw dagelijkse werk te maken hebt met klantbehoeften en marketingvragen. Door meer inzicht in de marketingstrategie van jouw organisatie kun je deze effectiever vertalen naar je eigen afdeling. Zo kun je nog klantgerichter werken en een concurrentievoordeel behalen. Het maakt niet uit in welke branche je werkzaam bent.

    Werkvorm

    Werkvorm

    Jouw persoonlijke ontwikkeling staat centraal. Onze docenten, coaches en opleidingsmanagers begeleiden je bij het bereiken van je persoonlijke doelen. Je past verschillende methodieken direct toe op je eigen vraagstuk. Dit vraagstuk is voor jou de rode draad door de opleiding klantgerichtheid. Hierbij krijg je persoonlijke begeleiding om dit vraagstuk op te lossen. Je leert hierdoor het beste uit jezelf te halen en neemt wat je leert meteen mee naar jouw eigen organisatie. Door interactief kennis en ervaringen uit te wisselen met je mede-deelnemers, kom je tot verfrissende en waardevolle inzichten.

    Studiebelasting

    Studiebelasting

    De opleiding Marketing en klantgerichtheid bestaat uit 5 bijeenkomsten die in een periode van 10 weken worden gegeven. De bijeenkomsten vinden plaats van 16:00 tot 21:30 uur. Deze opleiding heeft een lage studiebelasting: reken op ongeveer 6 uur per week voor zelfstudie, voorbereiding van de bijeenkomsten en het uitwerken van jouw opdracht. De opleiding is goed te combineren met werk en privé.

    In het gehele traject staat er altijd een team van docenten, coaches en opleidingsmanagers voor je klaar, hierdoor sta je er bij ons nooit alleen voor.

    Studiekosten

    Studiekosten

    De kosten voor de opleiding Marketing en klantgerichtheid zijn als volgt:

    • Opleidingskosten: € 2.350
    • Arrangementskosten: € 150
    • Boeken: circa € 75

    De boeken schaf je zelf aan. Voor de opleidings- en arrangementskosten ontvang je voor aanvang van de opleiding een factuur. De opleidingskosten zijn vrijgesteld van btw. Alle overige bedragen zijn exclusief 9% btw.

    Diploma

    Diploma

    Na afronding van de opleiding Marketing en klantgerichtheid ontvang je van Avans+ een certificaat.

    Verdiepen en verbreden bij Avans⁺
    In deze module heb je je verdiept in marketing. Wil je jouw bedrijfskundige kennis nog verder uitbreiden? Kies dan eenvoudig voor een van de vele andere bedrijfskundige modules of de volledige postbachelor-opleiding Bedrijfskundig management. Je kunt met deze opleidingen 4 keer per jaar starten. Voor al jouw vragen en uitdagingen vind je bij Avans+ een passende opleiding.

     

    Resultaat

    Resultaat

    Alles wat je tijdens de opleiding leert kun je de volgende dag in de praktijk toepassen. We helpen je niet alleen om vakinhoudelijk sterker te worden, maar er wordt ook gewerkt aan jouw persoonlijk leiderschap en leer je draagvlak te creëren.

    Je begrijpt jouw klant en hebt inzicht in zijn (online) gedrag. Door jouw bekendheid met verschillende marketinginstrumenten kies je een passende benaderingswijze voor je klant. Je werkt hierdoor nog klantgerichter binnen jouw afdelingsproces en communicatie. Ook ben je voldoende toegerust om samen met een marketeer marketingvoorstellen te beoordelen en uit te voeren. Kortom, je kunt (nog) klantgerichter gaan werken.

    Contact

    Contact

    Heb je vragen over deze opleiding marketing? Of kun je advies gebruiken bij het maken van een keuze? Neem dan vrijblijvend contact op met Shirley van der Sande-Koevoets van de afdeling voorlichting en advies via info@avansplus.nlof via 076 – 525 88 14. Ben je op zoek naar een meer sales gerelateerde opleiding? We bieden ook een opleiding Sales en accountmanagement aan, ook hierover kunnen we je van advies voorzien.

    Programma

    Door deze opleiding krijg je meer focus op klantgerichtheid en marketing. Je leert de marketing-strategie van jouw organisatie te vertalen naar jouw eigen afdeling om je klanten nog beter centraal te stellen. Je communicatie en je proces sluiten hierop aan. Door vanuit een klantperspectief naar jouw organisatie te kijken, krijg je inzicht in de customer journey, het effect van verschillende marketinginstrumenten en de klantgerichtheid van jouw afdeling. Het programma bevat de volgende hoofdthema’s:

    • Wat is marketing en wanneer / hoe pas je het toe?
    • Van buiten naar binnen kijken, analyseren, handelen
    • Marketinganalyse en marktonderzoek
    • Positionering, segmentatie, doelgroepbepaling
    • Marketingmix, online marketing, marketingplan en businessmodel canvas

     

    Programma
     
    Brochure aanvragen Inscrijven