Skip to main content

Master of Strategic Management (MSM)

  • niveau Master
  • duur 2,5 jaar
  • studiebelasting 10 - 15 uur per week
  • studiekosten 17.000,-
  • startdata Bekijk alle startdata en locaties
    • 26-03-2020 Breda
    • 26-03-2020 Utrecht
Inschrijven
Master of Strategic Management (MSM)
Iets voor jou?
  • Je wilt je verder ontwikkelen op het gebied van strategische vraagstukken en strategisch management.
  • Je wilt je organisatie en je klanten nog beter adviseren.
  • Je wilt leren om een theoretische onderbouwing te kunnen geven met een vertaalslag naar de praktijk.

Strategisch management is niet meer weg te denken uit de huidige bedrijfsvoering. Het speelt een belangrijke rol in het succes van elke onderneming. Voor jouw organisatie is het essentieel om te weten waar zij heen wil én hoe zij daar wil komen. Randvoorwaarden voor succes zijn duidelijk omschreven doelen. Het is belangrijk om de sterktes en zwaktes van je bedrijf te kennen. Dit helpt om jouw eigen krachten optimaal te gebruiken in de markt en om doelstellingen te bepalen voor de gebieden die je kunt verbeteren. In de Master strategic management geef je verdieping aan je strategische adviesvaardigheden, maak je een gedegen analyse en een vertaalslag naar de juiste oplossing voor jouw organisatie.

Leer gefundeerd adviseren

Na het volgen van deze master ben je nog beter in staat om de visie en strategie van jouw organisatie te begrijpen en dit inzicht te vertalen in adequaat beleid en de juiste acties. Je leert vraagstukken te analyseren en je strategische visie te onderbouwen om zo tot een gefundeerd advies te komen.

Lees meer
test
Ben je op zoek naar informatie over een specifiek vakgebied? Kijk ook eens op het blog van Avans+.
Lees meer
r
test
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor een incompany- of maatwerktraject? Bekijk dan alle informatie over dit onderwerp.
Lees meer
r
Bezoek een voorlichtingsbijeenkomst

Voor antwoorden op al je opleidingsvragen.

Meld je nu aan
Praktische informatie
    Doelgroep

    Doelgroep

    Je bent een (beleids)adviseur, consultant of manager die zich door middel van een Strategic management master graag verder ontwikkelt op het gebied van strategische vraagstukken en strategisch management om je organisatie en je klanten nog beter te kunnen adviseren. 

    Je hebt een bacheloropleiding gevolgd en bent minimaal 3 jaar werkzaam in een tactische/strategische rol waarbij vooral de advisering aan het hoger management een belangrijke rol speelt. Je werkt bij een profit- of een non-profitorganisatie.

    Je denkt graag mee op hoger niveau. Daarbij wil je meer theoretische onderbouwing met een vertaalslag naar de praktijk. Je hebt graag zicht op de hele organisatie en de omgeving. De daarbij behorende trends koppel je aan een middellange- en langetermijnstrategie, met als doel een sterkere organisatie.

    VOORWAARDEN VOOR TOELATING

    Je wordt toegelaten tot de Master strategisch management wanneer je een bacheloropleiding hebt afgerond:

    • in een bedrijfskundige richting (HEAO-MER, CE of gelijkwaardig). Je beschikt over ten minste 3 jaar ervaring in een staffunctie op tactisch niveau, bijvoorbeeld als beleidsmedewerker, adviseur of expert. In deze rol adviseer je het management.
    • in een niet-bedrijfskundige richting. Je beschikt over ten minste 5 jaar relevante ervaring in een staffunctie op tactisch en/of strategisch niveau.

    Werkvorm

    Werkvorm

    Jouw persoonlijke leerpad staat centraal. Onze docenten, coaches en opleidingsmanagers begeleiden je bij het bereiken van jouw persoonlijke doelen. Je past verschillende methodieken direct toe op jouw eigen vraagstuk. Dit vraagstuk is voor jou de rode draad door de opleiding. Hierbij krijg je persoonlijke begeleiding om dit vraagstuk op te lossen. Je leert hierdoor het beste uit jezelf te halen en neemt wat je leert meteen mee naar jouw eigen organisatie. Door interactief kennis en ervaringen uit te wisselen met jouw mede-deelnemers, kom je tot verfrissende en waardevolle inzichten. Je sluit iedere module binnen een masterclass af met een praktijkgerichte opdracht die je kunt gebruiken in je werkomgeving.

    Zorgvuldige balans tussen praktijk en theorie

    De tweewekelijkse bijeenkomsten worden verzorgd door deskundige docenten die zelf werkzaam zijn als strategisch adviseur. Zij maken vanuit hun ervaring een perfecte vertaalslag van theoretische inzichten naar jouw praktijk en professioneel functioneren. Als voorbereiding op de bijeenkomsten lees je literatuur die deels Nederlandstalig, deels Engelstalig is. Je mede-deelnemers zijn professionals uit andere branches die tegen vergelijkbare uitdagingen aanlopen en die dezelfde instelling en ambitie hebben als jij. Door kennisdeling en gezamenlijke kenniscreatie geef je je ontwikkeling verder vorm.

    Casuïstiek vanuit jouw eigen praktijk

    Je bestudeert zelfstandig de leerstof, formuleert leervragen en bereidt je actief voor op de bijeenkomsten. Daarin deel je jouw inzichten met de docent en de andere deelnemers. Je past wat je leert toe op de casuïstiek die je inbrengt vanuit je eigen praktijk.

    Businessproject als praktijkonderzoek

    Iedere module binnen een masterclass wordt afgesloten met een praktijkgerichte opdracht. In de eerste 3 masterclasses werk je daarnaast in groepsverband aan een businessproject. Samen met de andere projectleden voer je bij een van de organisaties een businessproject uit als praktijkonderzoek. Je komt samen tot een advies, dat je aan het einde van de masterclass presenteert aan je mede-deelnemers en de beroepsbegeleider uit je eigen praktijk. Je wisselt kennis en ervaring uit met de andere deelnemers. Daarnaast krijg je begeleiding van een professionele coach, individueel en op groepsniveau.

    Studiebelasting

    Studiebelasting

    De Master in strategic management duurt 2,5 jaar, inclusief de afstudeerfase. De eerste 3 masterclasses hebben een doorlooptijd van gemiddeld 8 maanden. Voor de afstudeerfase is 6 maanden gepland. De gemiddelde studiebelasting is 10 - 15 uur per week, exclusief de bijeenkomsten. Je besteedt deze uren aan zelfstudie, businessprojecten en opdrachten. Alle theorie die in de masteropleiding wordt behandeld is relevant en direct toe te passen op jouw vraagstuk, hierdoor is je studietijd efficiënt. Per masterclass heb je 15 tweewekelijkse bijeenkomsten in de middag- en avonduren. In het gehele traject staat er altijd een team van docenten, coaches en opleidingsmanagers voor je klaar, hierdoor sta je er bij ons nooit alleen voor.

    Studiekosten

    Studiekosten

    De kosten voor de Master of Strategic Management zijn als volgt:

    • Opleidingskosten: € 17.000,-
    • Boeken: € 1.200,- Deze schaf je zelf aan.
    • Arrangementskosten: € 1.200,-

    Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. Opleidingskosten zijn vrijgesteld van btw. Alle overige kosten worden belast met 9% btw.

    Het is ook mogelijk om de master Strategic management in losse delen te volgen. Dan zijn de kosten voor Masterclass I t/m III € 4.800,- en voor masterclass IV € 4.200,-. Indien je hiervoor kiest kun je dat aangeven op het inschrijvingsformulier. Hiervoor ontvang je voor aanvang van de Strategic management master een factuur.

    Je kunt ook in 2 jaarlijkse termijnen betalen met een bedrag van € 8.650,- of in 26 maandelijkse termijnen van € 690,-.

    Levenlanglerenkrediet

    Deelnemers aan deze opleiding kunnen in aanmerking komen voor een Levenlanglerenkrediet. Dit houdt in dat je een lening kunt krijgen van de overheid voor het volgen van de opleiding, indien je aan de voorwaarden voldoet.

    Informatie over voorwaarden en aanvraagprocedure Levenlanglerenkrediet

    Diploma

    Diploma

    Na de succesvolle afronding van de Master in strategic management ontvang je een getuigschrift en mag je de titel Master of Strategic Management (MSM) en Master of Arts (MA) voeren. Deze master is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO), CROHO: 70142

    Resultaat

    Resultaat

    Alles wat je tijdens de masteropleiding leert kun je de volgende dag in de praktijk toepassen. We helpen je niet alleen om vakinhoudelijk sterker te worden, maar er wordt ook gewerkt aan jouw persoonlijk leiderschap en leer je draagvlak te creëren.

    Je hebt strategisch en bedrijfskundig inzicht en ontwikkelt jouw eigen visie en referentiekader voor strategisch management. Je ondersteunt het management bij het voorbereiden en maken van strategische keuzes. Door een omgevingsanalyse weet je welke veranderingen en trends er spelen. Je deelt deze met interne en externe belanghebbenden. Je adviseert vanuit een strategisch perspectief over noodzakelijke veranderingen in de bedrijfsvoering en over innovatiekansen.

    Je kunt na de Master strategisch management doorgroeien naar een hogere strategische management- of beleidsfunctie. Je gaat je functie op een meer strategische manier uitvoeren.

    Contact

    Contact

    Heb je vragen over deze opleiding of een andere bedrijfskundige master opleidingen, zoals de Master of business administration? Of kun je advies gebruiken bij het maken van een keuze? Neem dan vrijblijvend contact op met Shirley van der Sande van de afdeling voorlichting en advies via info@avansplus.nl of via 076 – 525 88 14. Naast deze masteropleiding bieden we ook een postbachelormodule Strategie en business innovation aan, ook hierover kunnen we je van advies voorzien.

    Programma

    Masterclass I: Strategisch Management en de Organisatie

    Thema van deze masterclass is het nemen en vertalen van strategische beslissingen, de consequenties ervan op operationeel gebied en de relatie met omzet- en/of resultaat- verantwoordelijkheid. Thema's die worden behandeld zijn:

    • Organisatiekunde en Financieel management
    • Operations management en marketing
    • Persoonlijk Leiderschap - Methoden en Technieken van Onderzoek
    • Business project

     

    Programma Master of strategic management
     

    Masterclass II: Strategisch Management, Leiderschap en Verandering

    In deze masterclass verken je het proces van verandering naar aanleiding van strategische keuzes. Deze thema's komen aan bod:

    • Strategisch management
    • Veranderprocessen
    • Persoonlijk leiderschap
    • Methoden en technieken van onderzoek

    Programma Master of Strategic management deel 2
     

    Masterclass III: Strategisch management, markten en innovatie

    Deze masterclass heeft de focus op strategie gericht vanuit de optiek waardecreatie. De waarde wordt gecreëerd in de markt en door middel van innovaties. De volgende onderwerpen worden behandeld:

    •  Organisatie en dynamiek
    • Innovatiestrategie
    • Dynamiek van innovatie
    • Persoonlijk leiderschap
    • Methoden en technieken van onderzoek

    Programma Master of strategic management deel 3
     

    Masterclass IV: Afstudeerproject

    De laatste masterclass is geheel gewijd aan het schrijven van een thesis. In de thesis komen alle verworvenheden uit de eerste 3 masterclasses samen.

    • Plan van aanpak
    • Praktijkgericht onderzoek
    • Implementatieplan, presentatie en verdediging

    Programma Master of strategic management deel 4
     
    Dit zijn mensen die je zijn voorgegaan
    • Avans+ helpt professionals om beter te presteren. Onder ‘beter dan voorheen’ versta ik: in staat zijn dit resultaat te behalen in termen van snelheid en efficiency.

      Monique van Winkel
      Projectmanager
    • Het persoonlijk contact met de deelnemers, docenten en de projectleider vind ik erg belangrijk. Door elkaar feedback te geven, kom je uiteindelijk ook tot betere resultaten.

      Berry Maanders
      Docent Avans+
    • Naast het ontwikkelen van strategisch inzicht en probleemoplossend vermogen wilde ik groeien als sparringpartner, zowel intern als extern. Wat ik zocht, heb ik ook gevonden in deze opleiding.

      Pim Franswa
      Sales Manager
    Bekijk alle referenties
    Brochure aanvragen Inscrijven